nieuws

Geldgever niet verplicht om rentemiddeling aan te bieden

Financiële planning 1435

Een geldverstrekker is niet verplicht zijn hypotheekklanten rentemiddeling aan te bieden, maar zou dat wel moeten doen. Dat schrijft minister Dijsselbloem (Financiën) in antwoord op Kamervragen.

Geldgever niet verplicht om rentemiddeling aan te bieden

PvdA-lid Henk Nijboer had vragen gesteld over Finqus, de nieuwe naam van het in faillissement verkerende DSB. Klanten wordt geen rentemiddeling aangeboden. “Deelt u de mening dat juist klanten van het voormalige DSB, die vaak grote financiële problemen kennen, veel baat kunnen hebben bij rentemiddeling?”, wilde Nijboer van de minister weten. “Deelt u de mening dat juist van deze voormalig hypotheekverstrekker, die honderdduizenden mensen een hypotheek verstrekte, verwacht mag worden dat zij haar klanten rentemiddeling aanbiedt?”

Proactieve houding welkom

Dijsselbloem geeft aan dat hij eind 2015 een brief heeft gestuurd aan Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en het Verbond van Verzekeraars. Daarin schreef hij dat hij een proactieve houding om de optie van rentemiddeling aan te bieden zou verwelkomen. “Veel kredietverstrekkers bieden inmiddels rentemiddeling aan of hebben aangegeven dit binnenkort aan te gaan bieden. Hierbij moet ook worden opgemerkt dat het niet op voorhand vaststaat dat rentemiddeling in alle gevallen leidt tot lagere lasten en dus voordeliger is voor de consument.”

Niet verplicht, wel wenselijk

Volgens de minister heeft sinds 2009 bijna de helft van de klanten met een Finqus-hypotheek een nieuwe rentevaste periode afgesloten tegen een lagere rente. Veel klanten krijgen bij het aflopen van de renteperiode een nieuw voorstel. Finqus vindt rentemiddeling daarom minder interessant voor de klanten vanwege de andere voorwaarden en de kosten. “Finqus heeft daarom besloten geen prioriteit te geven aan het implementeren van rentemiddeling. Tussentijds oversluiten is uiteraard wel mogelijk.”
Dijsselbloem zegt de aanbieder niet te kunnen verplichten. “Omdat ik het belangrijk vind dat de aanbieder de klant centraal zet, zal ik Finqus attenderen op de wenselijkheid om rentemiddeling aan te bieden. Uiteindelijk is het aan de kredietaanbieder om hierover te beslissen.”

Meeste schuldeisers zijn betaald

Bij Finqus staan nog 50.000 klanten in de boeken. Daarvan hebben er 13.000 de eerste hypotheek bij het voormalige DSB lopen; de rest heeft een consumptief krediet, 2e hypotheeklening of een restschuld. Alle preferente schuldeisers van DSB Bank zijn inmiddels terugbetaald; van de concurrente crediteuren heeft 74% zijn geld terug. “De curatoren achten het mogelijk op basis van de huidige prognoses dat op lange termijn de vorderingen van de resterende concurrente schuldeisers en de vorderingen van de achtergestelde schuldeisers volledig voldaan kunnen worden, mits het huidige beleid met betrekking tot afwikkeling van de leningenportefeuille nog ten minste vier jaren gecontinueerd wordt.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.