nieuws

IG & H: Marktaandeel online hypotheken tot 5 keer zo groot

Financiële planning 1742

De onlinemarkt, waarbij de consument zelf zijn hypotheek sluit, zal de komende jaren drie tot vijf keer zo groot worden dan nu het geval is. Consultancybedrijf IG & H spreekt die verwachting uit bij haar hypotheekupdate voor het derde kwartaal van 2017.  In hetzelfde onderzoek constateert het bedrijf dat de gemiddelde hypotheeksom nog nooit zo hoog is geweest. 

IG & H: Marktaandeel online hypotheken tot 5 keer zo groot

De gemiddelde hypotheeksom was in het derde kwartaal van 2017  € 287.000. Na een relatief stabiele hypotheeksom over de eerste twee kwartalen van 2017, groeit de gemiddelde hypotheeksom in het derde kwartaal van 2017 weer. Ook stijgt het aantal verstrekte hypotheken flink, behalve bij starters. Bij deze groep daalt dit aantal met 7%.

Appartement 11% duurder

In het derde kwartaal van 2017 zijn 87.000 hypotheken verkocht. Dit is een stijging van ruim 4%  ten opzichte van een jaar geleden. De gemiddelde huizenprijs is in hetzelfde jaar gestegen met 7,8%. Zo blijkt de gemiddelde prijs voor eengezinswoningen het afgelopen kwartaal met 6,9% te zijn gestegen. De gemiddelde prijs voor appartementen laat zelfs een stijging zien van 11%.

Positie starters

Het woningaanbod is daarentegen met bijna 26% gedaald. “Deze spanning op de woningmarkt zorgt voor hoge huizenprijzen en daarmee voor groei van de gemiddelde hypotheeksom”, zegt Joppe Smit, Senior Manager Banking bij IG&H Consulting & Interim. “We zien dat voor starters de gemiddelde hypotheeksom is gestegen naar € 232.000, terwijl het aantal verstrekte hypotheken aan deze groep is gedaald met 7%. We kunnen daarmee stellen dat de lastige positie voor starters aanhoudt. Waar doorstromers nu sterk kunnen profiteren van de groeiende huizenmarkt, lijken starters last te hebben van de aangescherpte leennormen en de stijgende huizenprijzen”, aldus Smit.

Recordomzet hypotheken

De groei van de gemiddelde hypotheeksom zorgt samen met de groei van het aantal verstrekte hypotheken voor een groei van de hypotheekomzet naar € 25,1 miljard. Dit is een groei van 6% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2017, en een duidelijke stijging ten opzichte van de groei in het vorige kwartaal. De hypotheekomzet overtreft daarmee de recordomzet van het vierde kwartaal van 2016, en is terug op het niveau van 2008.

Grootbanken herpakken kopposities

Het marktaandeel van de grootbanken groeit in het derde kwartaal van 2017 naar bijna 55% van de hypotheekproductie. Deze groei wordt vooral veroorzaakt door een sterke groei van het marktaandeel van ING (+3,7%). ABN Amr0 laat als enige grootbank een lichte krimp in het marktaandeel zien. De verzekeraars weten de stijgende lijn die is ingezet in de eerste helft van 2017 niet door te zetten en ook regiepartijen en buitenlandse partijen zien hun marktaandeel krimpen in het derde kwartaal van 2017.

Zelf aan het stuur

Het marktaandeel van execution only partijen is nu nog beperkt met ca. 2%. Volgens IG & H staat de hypotheekbranche nu wel echt op de drempel van automatisch gegenereerd hypotheekadvies en wijst op nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld bij MoneYou.  “Digitaal advies kan een flinke verschuiving teweeg gaan brengen. Het biedt volwaardige ondersteuning voor de klant in zijn hypotheekafweging. Uit de testen blijkt bovendien dat consumenten het leuk en heel leerzaam vinden om de adviesmodules te doorlopen. Ze begrijpen veel beter wat de impact is van de varianten die ze kunnen kiezen, en hebben daardoor het gevoel echt zelf aan het stuur te zitten. Deze betere klantervaring zal eraan bijdragen dat meer verstrekkers (ook) een direct aanbod zullen gaan voeren. Onze verwachting is dat de onlinemarkt, waarbij de consument zelf zijn hypotheek sluit, in de komende jaren drie tot vijf keer groter gaat worden dan nu het geval is.”

Digitaal met adviseur

De echte impact komt volgens IG & H echter van ‘digitaal advies met een adviseur’.  ”Het wordt nu mogelijk om het beste van de beide werelden te combineren – zeg maar ‘digitaal advies met een adviseur’. Een adviestraject waarin de online module de klant volwaardig helpt met het samenstellen van een hypotheek die hij echt begrijpt, en waarbij de adviseur extra klantwaarde toevoegt door mee te kijken met de cruciale afwegingen, resterende klantvragen kan beantwoorden en kan bevestigen dat de klant een goede keuze maakt.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.