nieuws

Plannen voor ‘niet-commerciële en objectieve’ kennis- en ervaringstoets

Financiële planning 1603

Toetsontwikkelaar Cito gaat samen met softwarebedrijf Dutch Media Lab en bureau DFO een niet-commerciële kennis- en ervaringstoets ontwikkelen. Als tien hypotheekverstrekkers zich bij het initiatief aansluiten, moet de gevalideerde toets voor consumenten die zelf een hypotheek afsluiten (execution only) medio 2018 klaar zijn. Die gaat bestaan uit 20 meerkeuzevragen die samen met deskundigen uit de branche worden opgesteld.

Plannen voor ‘niet-commerciële en objectieve’ kennis- en ervaringstoets

De drie partijen ontvouwden hun plannen voor een ‘objectieve’ kennis- en ervaringstoets woensdagmiddag in Hoevelaken. Ook toonden ze een demoversie. Volgens Floris Moerkamp van Dutch Media Lab is het hoog tijd dat er een toets komt die meer is dan de vijf vragen die een aanbieder nu zelf formuleert. “Online hypotheken zijn een feit, een betrouwbare kennis- en ervaringstoets is in het belang van de branche, die het vertrouwen van de consument moet hebben.”

Commercieel belang

Een ‘objectieve’ toets moet kritiek op het instrument wegnemen. De test zou te gemakkelijk zijn en hypotheekverstrekkers hebben er belang bij dat consumenten slagen omdat de kans dan groter is dat ze daadwerkelijk een hypotheek gaan afsluiten. “Met een toets van een erkend exameninstituut kan degene die hem aanbiedt niet meer verweten worden dat de test te commercieel is”, aldus Jurjen Oosterbaan van bureau DFO.

20 meerkeuzevragen

Toetsdeskundigen van Cito gaan samen met inhoudsdeskundigen uit de hypotheekbranche een vragenbank samenstellen. De bedoeling is dat daar zo’n 100 vragen in komen, vertelt Aranka Krechting van Cito. “Elke toets gaat bestaan uit 20 meerkeuzevragen, met een goede balans tussen makkelijkere en moeilijke vragen. We kiezen voor gesloten vragen, want die zijn digitaal na te kijken. Voor een helemaal goede toets zouden dat er eigenlijk 40 moeten zijn, maar je wilt iemand niet anderhalf uur aan die vragen hebben zitten.”

Dutch Media Lab kan de toets integreren in de website en huisstijl van de aanbieder. Voor iedereen die de toets maakt, krijgt de verstrekker van executiononlyhypotheken een unieke referentiecode en een gesigneerde pdf. In die pdf staan alle gegeven antwoorden en de score. Die is volgens Moerkamp niet aan te passen. Probeert iemand dat toch, dan verdwijnt de handtekening uit de pdf.

Geen tussentijdse feedback

Dat laatste is belangrijk, bleek uit het verhaal waarmee Mark Sanders de bijeenkomst aftrapte. Hij vertelde over zijn zoontje van 8 die slaagde voor een kennis- en ervaringstoets. “Mijn zoon Thomas is goed in rekenen en met computers. Na 20 minuten mocht hij een hypotheek afsluiten. Wat deed hij? Hij maakte de eerste vraag fout, las daaronder de uitleg met het juiste antwoord, en begon opnieuw. Zo kon hij elke vraag foutloos maken. Ik pleit voor een geautoriseerde toets die niet te manipuleren is.”

Volgens Krechting van Cito is dat precies waar nu aan gewerkt gaat worden. Consumenten die de toets maken, kunnen niet terug naar de vorige vraag en krijgen geen tussentijdse feedback, alleen een score aan het eind. Ja, erkent ze, iemand kan de test opnieuw doen, of bij meerdere aanbieders. “Dat is dan het eigen risico voor de consument.”

Zes maanden exclusiviteit

Cito, DFO en Dutch Media Lab gebruiken de eerste 3 tot 6 maanden van 2018 voor het ontwikkelen van de eerste toets. Dat willen ze samen doen met maximaal tien hypotheekaanbieders die zich tot eind dit jaar kunnen aanmelden. In ruil voor een investering krijgen deze partijen zes maanden exclusiviteit om de ontwikkelde test te gebruiken. Daarna komt de toets ook op de markt voor andere partijen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.