nieuws

Nederland dit voorjaar voor € 450 miljoen op de lat bij Wehkamp

Financiële planning 5156

Consumenten hadden in april van dit jaar voor € 450 miljoen geleend bij postorderbedrijf Wehkamp. Dit blijkt uit onderzoek dat televisieprogramma Kassa deed naar de redenen van consumenten om te kopen op afbetaling bij online warenhuizen en postorderbedrijven. Vaak wordt hierbij de maximaal toegestane rente van 14% gehanteerd.

Nederland dit voorjaar voor € 450 miljoen op de lat bij Wehkamp

In de Kassa-uitzending van zaterdag stond het verhaal van een Rotterdamse Wehkamp-klant centraal. De licht verstandelijk beperkte man die van een Wajong-uitkering en toeslagen moet rondkomen, besloot vanwege zijn beperkte budget in 2009 de inrichting van zijn woning op afbetaling bij Wehkamp te kopen. Ook in de jaren daarna bleef hij klant bij het online warenhuis, waardoor de schuld verder opliep.

285.000 consumenten

De redactie van Kassa constateert dat de man zeker niet de enige is die bij Wehkamp op afbetaling spullen heeft gekocht of een lening heeft afgesloten.  In 2015 schrijft RFS Holland Holding, waar Wehkamp onder valt, in haar jaarverslag dat zo’n 285.000 consumenten een krediet hebben bij het bedrijf. Afgelopen april hadden consumenten in totaal voor ruim € 450 miljoen euro bij Wehkamp geleend. In het afgelopen boekjaar bracht RFS Holland Holding ruim € 61 miljoen euro in rekening bij klanten voor financiële activiteiten, hoofdzakelijk rentebetalingen.

Geen normaal krediet mogelijk

Deskundigen vertellen aan Kassa dat juist mensen in een financieel kwetsbare positie het kopen op afbetaling omdat financiële krapte tot stress leidt en keuze beïnvloedt. Daardoor wordt niet goed wordt nagedacht over de lange termijnconsequenties van kopen op afbetaling. Ook is het voor de kwetsbare doelgroep vaak niet mogelijk om een normaal krediet tegen een redelijk rente af te sluiten waardoor kopen op afbetaling tegen de maximale rente van 14% rest als enige optie.

Wet- en regelgeving

Wehkamp stelt in een reactie dat het zich bij de casus van de Rotterdamse klant heeft gehouden aan de geldende wet en regelgeving en dat zijn kredietwaardigheid is getoetst. Wel is er inmiddels met hem contact geweest om te kijken of hij geholpen kan worden.

Aanpassing toetsingssysteem

De online winkel geeft daarnaast aan momenteel het toetsingssysteem aan te passen “waarbij wij klanten gaan vragen om hun loonstrookje en bijvoorbeeld hun huurovereenkomst te uploaden voor leningen boven € 1000. Op deze manier kunnen wij nog beter toetsen of mensen in aanmerking komen voor gespreid betalen en zijn we in staat om bijvoorbeeld vast te stellen of mensen een uitkering ontvangen en wat voor soort uitkering. Hiermee kunnen wij ook per individu kijken hoe wij het beste kunnen handelen. Waarbij voorop staat dat iedereen volledig moet begrijpen wat de lening inhoudt en hoe dit in zijn werk gaat. Dit zullen wij met elkaar evalueren.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.