nieuws

ASR opnieuw gedwongen tot terugbetalen in woekerpoliszaak

Financiële planning 2824

Het gerechtshof Den Bosch heeft vandaag een uitspraak gedaan in een door ConsumentenClaim aangespannen woekerpolisprocedure tegen ASR. Volgens het hof was de door ASR verstrekte informatie bij het afsluiten van de polis onjuist en misleidend en heeft ASR onrechtmatig gehandeld door hoge verborgen kosten in te houden. ASR moet van de rechter een klant ruim € 8.000,- terugbetalen aan verborgen kosten, wettelijke rente en proceskosten.

ASR opnieuw gedwongen tot terugbetalen in woekerpoliszaak

ASR heeft volgens het hof niet duidelijk genoeg uitgelegd hoe de afgesloten beleggingspolis werkte en welke kosten zouden worden ingehouden. In plaats daarvan werd de nadruk gelegd op de mogelijke opbrengsten. Het voorgerekende rendement werd onder meer door de hoge kosten evenwel niet gehaald. Het ging in deze zaak over een geschil over kosten en premies voor een in 1991 gesloten beleggingsverzekering.

Gevolgen andere verzekeraars

De uitspraak heeft volgens ConsumentenClaim ook grote gevolgen voor andere verzekeraars. De stelling van verzekeraars dat bij het afsluiten van woekerpolissen kosten niet gespecificeerd hoefden te worden en dat kon worden volstaan met een rekenvoorbeeld, werd door het hof van tafel geveegd.

Een woordvoerster van ASR liet weten dat de verzekeraar kennis heeft genomen van de uitspraak en die aan het bestuderen is. “Het betreft een individuele zaak met individuele omstandigheden waar niet automatisch conclusies aan verbonden kunnen worden voor alle klanten”, zei zij.

Vergelijkbare zaak

Eerder dit jaar werd in een andere zaak een vergelijkbare uitspraak door het gerechtshof gedaan. Het ging in deze zaak om de zogeheten eerste kosten, poliskosten en een deel van de ingehouden fondskosten van een Falcon Levensplan. Toen baseerde het hof de uitspraak op de richtlijn oneerlijke bedingen. Doordat ASR de zaak niet aan de Hoge Raad heeft voorgelegd, staat die uitspraak inmiddels definitief vast. Directeur Stef Smit van ConsumentenClaim: “Het gerechtshof geeft ASR er ongenadig van langs en dat is naar onze mening volkomen terecht. ASR heeft haar klanten jarenlang stiekem geld afhandig gemaakt. Dat geld moet terugkomen.”

Te hoge provisie

Ook de rol van de tussenpersoon blijft niet onbesproken. Volgens het hof heeft de tussenpersoon van ASR een zeer hoge provisie ontvangen terwijl er alleen een aanvraagformulier was ingevuld.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.