nieuws

AFM: ‘Online tools goed voor inzicht, niet voor advies’

Financiële planning 2506

Online tools voor financiële planning hebben voordelen, maar er kleven ook risico’s aan. Ze wekken onjuiste verwachtingen, houden geen rekening met bijzondere situaties, zijn vaak sturend én kunnen de markt negatief verstoren. De AFM zal de grens met financieel advies dan ook streng bewaken. Dat beloofde Reinier Pollmann, programmamanager innovatie en fintech van de AFM gisteren op het FFP-congres in Nieuwegein.

AFM: ‘Online tools goed voor inzicht, niet voor advies’

Pollmann liet in zijn presentatie zien dat financiële planning vroeger voor de happy few was, maar dat er nu allerlei tooltjes voor de massa beschikbaar komen. Daar zitten voordelen aan zei hij. “Het is laagdrempelig, goedkoop en snel. Maar risico’s zijn er ook. Er is geen controle op de volledigheid en juistheid van data, er is te weinig begrip van de achterliggende wensen en er is geen controle op het begrip van de uitkomsten. Bovendien zit er altijd een prikkel achter, de aanbieder van een tool wil toch vaak de aanschaf van producten bevorderen. Alleen al door de vormgeving kun je online een suggestie doen en dan wordt het tricky.”

Onbedoeld de nek omdraaien

Pollmann vindt dat de tooling daarmee een negatieve impact op de structuur van de markt kan hebben. “Een adviseur die deskundig en onafhankelijk opereert, is te verkiezen boven een sturende tool. We moeten dergelijke partijen dus niet te veel de ruimte geven om te groeien en zo een hoogwaardige adviesdienst onbedoeld de nek omdraaien.”

Aanbieders van online tooling kunnen volgens Pollmann wél een aanbeveling aan een klant doen zolang ze maar compleet zijn. “Je moet dan een volledig niet-sturend overzicht van mogelijke acties geven. Dan kan zo’n tool vrijelijk aan grote groepen beschikbaar worden gesteld, maar daarbuiten niet.

En de financiële APK dan?

Het betoog van Pollmann leek haaks te staan op de bekende wens van de AFM dat iedere Nederlander jaarlijks een financiële APK zou moeten laten doen. Dat kan toch juist mooi met online tooling? Pollmann legde uit: “We willen ook echt dat de voordelen van online tooling benut worden. Nederlanders hebben te weinig inzicht. We willen het liefst dat ze zo nu en dan naar een financieel planner gaan, maar dat doen grote groepen niet. De markt komt nu met oplossingen als online tooling en dat juichen we toe zolang ze maar buiten het financieel advies blijven. Dankzij de beschikbare tools kan de klant in ieder geval inzicht krijgen en dat is al een enorme stap. Dan weten ze al veel meer en worden ze hopelijk aangezet tot verdere actie.”

Vanuit de zaal kwam een voorbeeld van de risico’s als mensen zonder advies aan de knoppen zitten; een klant had zijn partnerpensioen uitgeruild voor meer ouderdomspensioen zonder daarvan echt de gevolgen te overzien. Pollmann gaf aan dat de AFM van dergelijke voorbeelden graag kennis wil nemen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.