nieuws

Coen de Ruiter (Independer): ‘Online hypotheekadvies binnen paar maanden’

Financiële planning 2432

“Online hypotheekadvies is een volwaardige vervanger van face-to-face-advies en gaat een grote plek in de markt veroveren.” Dat stelde Coen de Ruiter, sinds een paar maanden CEO van Independer, donderdagochtend tijdens een lezing op het congres am:hypotheken in Utrecht. Hij kondigde aan binnen een paar maanden zelf online geautomatiseerd advies te lanceren. “Want: een computer kan een objectiever advies geven dan de adviseur.”

Coen de Ruiter (Independer): ‘Online hypotheekadvies binnen paar maanden’

De Ruiter schetste tijdens am:hypotheken welke stappen vergelijker Independer heeft gezet sinds zijn voorganger Ruud Martens een jaar geleden aankondigde dat het een kwestie van tijd is voor de beste hypotheekadviseur geen mens meer is maar een computer. “We hebben die handschoen opgepakt en het blijkt nog niet zo makkelijk”, gaf de Ruiter toe. “Maar wel heel leuk.”

Onvermijdelijk

Volgens De Ruiter is geautomatiseerd hypotheekadvies onvermijdelijk. “In alle sectoren krijgt online een plaats en die wordt steeds groter. Zestigers en zeventigers boeken hun reizen via Trivago en Booking.com. Reisbureaus verdwijnen. Dat was tien jaar geleden ondenkbaar. Dit gaat ook in de financiële sector gebeuren.”
“Of het ons gaat lukken, weet ik niet zeker”, was hij iets voorzichtiger. “Maar dan zijn er wel andere, misschien buitenlandse partijen, die het gaan doen. Online advies gaat een grote plek in de markt innemen. Betekent dat dat er helemaal geen plek overblijft voor ander advies? Dat niet. Maar zorg dat je erop inspeelt, kijk hoe je geautomatiseerd advies onderdeel kunt maken van je eigen praktijk”, luidde zijn advies.

Gekleurd advies

Menselijkheid en intuïtie, het vermogen vertrouwen te winnen, noemde De Ruiter een belangrijke pre van de adviseur van vlees en bloed. “Dat heeft een computer niet. Maar die heeft ook heel veel wel. En daarom ben ik ervan overtuigd dat we deze hobbels kunnen overwinnen.”
Want, betoogde de Independer-directeur, er zit ook een negatieve kant aan dat voordeel van een adviseur die makkelijk communiceert met zijn klanten. “Er zijn dagen dat je niet helemaal lekker in je vel zit. Je maakt subjectieve inschattingen van mensen, subjectieve inschattingen van de markt. Of iemand in pak binnenkomt of in korte broek, dat beïnvloedt je onbewust toch. Vrouwelijke adviseurs maken andere inschattingen dan mannen. Dat heeft gewoon met hormonen te maken. En persoonlijke ervaringen kleuren je advies. Een computer zal hier heel anders mee omgaan. Die kan objectiever werken dan een adviseur.”

Algoritmes

Independer ontwikkelt daarom nu algoritmes die de ruimte, behoefte en bereidheid om risico’s te nemen van consumenten in kunnen schatten. Binnen een paar maanden lanceert het bedrijf online hypotheekadvies. Specifieker wilde De Ruiter niet zijn. “Voor de Kerst?”, werd er gevraagd, maar aan die belofte waagde hij zich niet. De vergelijker zal het geautomatiseerde advies bovendien in stappen introduceren, niet direct voor alle doelgroepen. Later wil hij het systeem met onder andere kunstmatige intelligentie en blockchaintechnologie verder uitbouwen.

Heft in eigen hand

Wat De Ruiter al wel zeker weet, is dat hij bij het online advies consumenten het heft in eigen handen wil geven. “Het allerbelangrijkste is de interactie persoonlijk te maken. Wij kunnen mensen bij de hand nemen, maar ze moeten zelf keuzes maken. Mensen willen in charge zijn. Daarom bepalen consumenten zelf wanneer ze vaart willen maken. We gaan het adviestraject in stukjes hakken, zodat je ook delen kunt even in de trein kunt doen, of wanneer je toch even niets anders hebt te doen.”

2-0 achterstand

Vertrouwen winnen, vormt daarbij volgens De Ruiter nog de grootste uitdaging. “Als je mensen vraagt naar internet, dan zeggen ze: dat kijkt niet naar mijn verhaal, is niet altijd betrouwbaar. Adviseurs kijken wel naar hun eigen situatie en vinden ze betrouwbaarder. We beginnen met een 1-0 achterstand, misschien wel 2-0. En je hebt maar één kans om het vertrouwen te winnen. We moeten gaan zorgen dat het vertrouwen in de computer zo groot wordt dat mensen naar ons toekomen. Wij geloven dat dit gaat lukken.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.