nieuws

Rechter: Aegon gaf klanten te weinig informatie over woekerpolissen

Financiële planning 1273

Aegon heeft haar klanten onvoldoende geïnformeerd over de kosten van beleggingen en de hoogte van overlijdensrisicopremies. Dat oordeelde de rechtbank in Den Haag woensdag in een bodemprocedure over een aantal woekerpolissen van de verzekeraar: Koersplan, Vermogensplan en Fundplan.

Rechter: Aegon gaf klanten te weinig informatie over woekerpolissen

De zaak was aangespannen door drie oud-klanten van Aegon en de Vereniging Woekerpolis.nl, die van mening zijn dat Aegon te hoge kosten in rekening bracht. De zaak ging niet over een collectieve schadeclaim. De rechtbank onderschreef het verwijt dat de verzekeraar onvoldoende voorlichting had gegeven over de kosten en de overlijdensrisicopremie bij het aanbieden van de verzekering. Verwijten over onjuiste en misleidende voorbeeldberekeningen, over het risico van snelle koersdalingen en over ‘oneerlijke’ bedingen konden niet op steun van de rechter rekenen.

In overleg met gedupeerden

Volgens directeur Stef Smit van Consumentenclaim, dat samen optrekt met de vereniging, moet Aegon nu met de gedupeerden in overleg om te praten over compensatie voor te veel betaalde premies en kosten. Hij zegt dat tegen persbureau ANP. Aegon heeft tienduizenden polissen verkocht van het soort waar de zaak om draaide. De hoogte van de schade is volgens Smit “speculatief, maar kan oplopen tot enkele duizenden euro’s per polis”.

Tegemoetkomingsregeling

De Vereniging Woekerpolis.nl ziet in de uitspraak van de rechtbank een duidelijke oproep aan partijen om met elkaar in gesprek te gaan om tot een oplossing te komen. De claimstichting roept Aegon op om net als verzekeraar Allianz “haar verantwoordelijkheid te nemen en in overleg te treden over een tegemoetkomingsregeling om te voorkomen dat dit dossier nog jaren onnodig blijft voortslepen”.

Reageer op dit artikel