nieuws

Zomerserie (27): zeven vragen aan Karin Polman van Florius

Financiële planning 1911

In de zomerluwte komt amweb met een serie interviews met mensen uit de verzekeringssector. Luchtig, maar toch prikkelend. We leggen ze tien vragen voor, waarvan ze er zeven moeten beantwoorden. De 27e in de reeks is Karin Polman, directeur van Florius.

Zomerserie (27): zeven vragen aan Karin Polman van Florius

1.We zijn halverwege 2016. Hoe zou je het jaar tot nu toe kenschetsen? Wat ging goed? Wat ging fout?
“Tot nu toe is er al ontzettend veel gebeurd. Zowel voor de klant, maar ook voor onze organisatie. Sinds juni kunnen klanten van Florius rentemiddelen. Daar werd al lang en vaak om gevraagd, en gelukkig kunnen we dit onze klanten nu ook aanbieden. Ik ben daar heel trots op, want dit heeft veel tijd en energie van mijn team gekost en we zien dat veel van onze klanten hier dankbaar gebruik van maken en erg blij mee zijn. Rentemiddeling kan voor klanten echt een verschil maken in de maandelijkse kosten.
Wat ook veel tijd en energie kost, is wet- en regelgeving. In maart hebben we Mortage Credit Directive (MCD) geïmplementeerd. Een Europese richtlijn voor hypotheekverstrekkers. Om hieraan te kunnen voldoen zijn allerlei producten en processen onder de loep genomen en zijn nieuwe geïmplementeerd. Ook dat is prima verlopen, maar is vooral intern gericht. Ik kijk het liefst naar buiten.”

2.Wat hoop je dat er in de tweede helft van 2016 nog gebeurt?
“We werken non-stop aan mooie toepassingen om het hypotheekproces eenvoudiger, transparanter en sneller te maken voor klanten en hypotheekadviseurs. Digitalisering speelt daarbij een belangrijke rol en staat daarom hoog op de agenda bij Florius. Een belangrijke mijlpaal is de Fastlane die we in het najaar introduceren waarbij we snelheid en vereenvoudiging combineren. We maken hierbij gebruik van nieuwe technologie en een vernieuwde visie op acceptatiebeleid. Bovendien is de markt weer volop in beweging, dus daar gaat ook veel energie en aandacht naartoe.”

3.Waar ga je heen met zomervakantie? En waarom?
“Ik ben met mijn gezin naar Spanje geweest, een vakantie adres direct aan het strand. Genoten van het prachtige weer, lekker eten en cava, mooi landschap en de bijzondere Spaanse cultuur; relaxed en toch heel intens. We zijn vooral op en aan het water te vinden. Af en toe bezoeken we een stadje of pakken we de fiets om het binnenland te verkennen. Ook nog een poging gedaan te trainen voor de finance run, echter geen succes in die hitte.”

4.Als je één ding in de markt zou kunnen veranderen, wat zou dat dan zijn?
“De digitale ontwikkelingen in de hypothekensector bieden veel kansen voor adviseurs en klanten, maar ze worden nu geremd door wet- en regelgeving. Op dit moment zijn de wetten en regels vaak voor een groot deel gericht op een offline-omgeving. Het wordt tijd om ze te herzien, zodat ze beter passen bij het digitale tijdperk waarin we leven en werken.”

5.Gebruik je je smartphone op vakantie? Waarvoor en hoe vaak?
“Ik check elke dag op een vast moment voor het eten één keer mijn mail en Whatsapp. Gewoon om op de hoogte te blijven. Verder laat ik hem het liefst zo veel mogelijk liggen, lekker rustig.”

6.Welk boek zou iedereen deze zomer moeten lezen en waarom?
“Ik heb zelf erg genoten van ‘Pogingen iets van het leven te maken, het geheime dagboek van Hendrik Groen, 83 1/4 jaar.’ Het verhaal draait om Hendrik Groen, een bejaarde man in een verzorgingstehuis in Amsterdam-Noord. Hij mag dan wel oud zijn, maar is zeker niet zielig en heeft een scherpe geest. Een meeslepend én grappig verhaal, waar je helemaal vrolijk van wordt. Wat mij betreft hét bewijs dat we mensen die een dagje ouder zijn echt niet hoeven af te serveren. Heerlijk leesvoer voor op een strandbedje.”

7. Als je nichtje van 21 bij je komt voor advies, want ze wil een financieel advieskantoor beginnen, dan zeg je…
“…dat ze vooral moet kiezen voor dat waar ze energie van krijgt. Ligt haar hart bij financieel advies? Dan zal ik bij haar aangeven dat het mooie tijden zijn voor het intermediair. Steeds meer delen van het advies- en bemiddelingstraject vinden plaats binnen het digitale domein. Daardoor liggen er vele kansen om het onderscheid te maken, vooral op de kwaliteit van advies en klantcontact.”

Voorgaande afleveringen van de Zomerserie 2016 staan hier.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.