nieuws

Vier Hypotheekshoppers starten eigen formule Freek

Financiële planning 6133

Vier franchisenemers van De Hypotheekshop gaan per 1 januari van start met een eigen formule: Freek. Daarmee willen ze tegen lage kosten een concept bieden dat vooral gericht is op de langetermijnrelatie met klanten. “Wij zijn geen adviseur, maar iemand die klanten dertig jaar lang met raad en daad bijstaat.”

Vier Hypotheekshoppers starten eigen formule Freek

De vier vertrekkende franchisenemers zijn Herman Broere (VMD Koster, Alphen aan den Rijn), Aad Kraaij (Van Egmond Van Hirtum, Noordwijk), Johan Neuteboom (IJsselstreek, IJsselstein) en Leon Straathof (HVMS, Zaandam). Zij hebben samen negen Hypotheekshop-vestigingen, maar stappen per 1 januari uit de keten. “Enerzijds is dat vanwege de kosten. Dat is een belangrijk onderdeel, maar net zo belangrijk is de beperking om zelf niet aan de knoppen te kunnen draaien. Wij krijgen meer en meer het gevoel De Hypotheekshop te zijn ontgroeid. Daarnaast is de keten in handen van een Amerikaanse participatiemaatschappij die besluiten neemt waar je als franchisenemer minder inspraak in hebt. Het coöperatieve is verdwenen”, geeft Kraaij als motivatie.

Online strategie en beheer
Er zijn nog genoeg andere hypotheekadviesformules, maar toch wilden de vier zelf een nieuw concept opzetten. “Er zijn wel goede formules in de markt. Hypokeur is er bijvoorbeeld een van, maar dat valt net als De Hypotheekshop onder Welke. Aansluiting daarbij is daarom niet logisch”, zegt Kraaij. “Daarnaast zijn er formules die naar onze mening niet genoeg leveren voor het geld dat je betaalt en niet innovatief genoeg zijn. Als je kijkt naar wat de consument tegenwoordig verwacht, dan hoeft het allemaal niet zo veel te kosten”, vult Broere aan.

“Wij willen een formule met een goede online strategie en de focus op beheer, dus de lange-termijnrelatie met de klant. Dat laatste zit in het DNA van alle vier de oprichters van Freek. Onze werkwijze en beloning zijn erop ingericht dat een klant pas rendeert als hij langer in de boeken staat.” Klanten worden onder meer proactief gevraagd naar wisselingen van baan, werkloosheid, samenwonen en kinderen krijgen. Broere: “Je kunt van veel zaken goed voorspellen wanneer ze relevant zijn, zoals het beschikbaar komen van de WOZ-waarde en het UPO. Op dat moment willen we via een app de vraag stellen. Op dit soort momenten hebben we de aandacht en kunnen we het bewustzijn kweken om ook wijzigingen in werk en gezin aan te geven.”

Meer professionele partijen
Freek (met als ondertitel ‘zorgt voor je hypotheek’) start in elk geval met negen vestigingen in Alphen aan den Rijn, Bodegraven, Castricum, IJsselstein, Nieuw-Vennep, Noordwijk, Katwijk, Voorhout en Zaandam. “We willen voor eind dit jaar het aantal vergroten naar vijftien kantoren en dat hopen we volgend jaar te verdubbelen”, zegt Broere. “Maar we richten ons niet primair op groei, we willen allereerst een formule die echt bij ons past. Dus we hoeven niet per se naar vijftig vestigingen. Vaak gaan de kosten bij grotere formules zitten in het ondersteunen van de kleinere kantoren op het gebied van bijvoorbeeld compliance. Wij richten ons op de meer professionele partijen die dat niet nodig hebben, zodat we het geld aan andere dingen kunnen besteden.” Het lidmaatschap van de coöperatie betekent onder meer gebruik kunnen maken van de Freek-huisstijl, waaronder een centrale website waarop elk kantoor een eigen omgeving krijgt.

Opschalen
Het nieuwe label wordt gepresenteerd als een concept met een centrale organisatie zonder winstoogmerk. “De kosten zijn laag, maar franchisenemers hebben de mogelijkheid om op te schalen”, zegt Broere. “Elk kantoor kan zelf bepalen wat het wil uitgeven. Iedereen krijgt de adviessoftware Adviesbox en het CRM-pakket Elements, dat is gekoppeld aan De Nationale Hypotheekbond. De toegang tot de geldverstrekkers is geregeld via de hypotheekdesk van DAK. Adverteren moet een kantoor bijvoorbeeld zelf lokaal regelen.” Freek krijgt geen centrale staf. “We zoeken nog wel een centrale manager, een spil die dossiers begeleidt en die in de gaten houdt of iedereen zijn afspraken nakomt.”

Online en offline
Freek zoekt nadrukkelijk de combinatie van online en offline dienstverlening: “Vanaf het eerste gesprek wordt een online omgeving klaargezet”, zegt Broere. “Hierin kan de klant zijn gegevens uploaden en de voortgang van het adviestraject volgen. Bij aanvang wordt het juiste profiel klaargezet zodat de relevante gegevens worden opgevraagd. Voor het eerste gesprek kan de klant zich op de site al oriënteren op maximale hypotheekverstrekking en rente- en maandlastenvergelijkingen. Gesprekken vanachter de telefoon en de webcam is, verwachten wij, steeds een onderdeel van alle contacten met de klant. Zeker voor het doorlopend beheer in de volgende dertig jaar is het heel efficiënt.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.