nieuws

‘Adviseur moet tegengas durven geven’

Financiële planning 5004

Christian Dijkhof, voorzitter van de Organisatie voor Financieel Dienstverleners (OvFD), verwacht dat er nog wel een shake-out komt onder hypotheekadviseurs. Redenen daarvoor zijn dat de ontwikkelingen in het vak niet aansluiten bij de ontwikkelingen in de maatschappij én dat veel adviseurs nog niet gewend zijn aan een pure adviesrol. “Al het andere is ballast.”

‘Adviseur moet tegengas durven geven’

Hij zegt dat op de site Kop-munt.nl, waarop Munt Hypotheken meningen en ervaringen over de hypotheekwereld verzamelt. Volgens Dijkhof bewegen het hypotheekvak en de maatschappij zich in precies tegenovergestelde richtingen: “De trend in de branche is producten vereenvoudigen, standaardiseren en alles procesmatig benaderen. Alleen, klanten zijn niet standaard. De trend in de maatschappij is individualisering en flexibilisering. Dat zorgt voor een dilemma in ons vak. Alles moet lean & mean, maar de samenleving gaat de andere kant op. Dat is een discrepantie waar we ons zorgen over zouden moeten maken.”

Alleen advies blijft over
Bemiddeling mag van Dijkhof wel overboord, het gaat om advies: “Al het andere is ballast dat bij de intermediair weg moet. Het houdt je alleen maar af van je werkelijke taak: klanten adviseren. Het is het enige vak dat nog overblijft. Dat komt door technologie waardoor mensen veel meer zelf kunnen doen. Men wil niet meer betalen voor administratieve handelingen.”
Doordat alleen het advieswerk overblijft, voorziet Dijkhof nog wel een sanering bij hypotheekadviseurs: “Er gaan mensen overleven die zich ontwikkelen als volwaardige adviseurs. En er is een groep die afhaakt. Ik zie wel dat de behoefte aan adviseurs stijgt. Een voorbeeld is het aflossen van een hypotheek. Vroeger hadden wij daar administratief werk aan, maar nu doen klanten dat zelf achter hun laptop. Nu zoeken mensen je op voor een adviesgesprek omdat zij vragen hebben over aflossen. En daarna gaan zij naar huis en doen ze het zelf.”

Alleen echte adviseurs zullen overblijven, zegt Dijkhof, en die moeten wel stevig in hun schoenen staan: “Dan moet je ook tegen de klant durven ingaan. Dat is een aanzienlijke verandering voor wie gewend was met de klant mee te veren vanuit een verkooprol. Maar je moet tegengas durven geven. Daarvoor heeft de klant je ook nodig.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.