nieuws

Verbond: Kritiek op herstelloket komt voort uit eigen belang

Financiële planning 4808

Het Verbond van Verzekeraars ontkent kwade opzet bij de keuze voor een advieskantoor dat het adviesloket voor beleggingsverzekeringen mag bemannen. Gisteren en vandaag kwam er veel kritiek los nadat het Verbond het gratis herstelloket lanceerde en daarvoor het Amsterdamse Triple A als advieskantoor had aangezocht. Verbaasd over kritiek hierop zijn de verzekeraars echter niet. 

Verbond: Kritiek op herstelloket komt voort uit eigen belang

Direct na de bekendmaking van het nieuws haalden bezoekers van amweb pijlsnel boven water dat Triple A al jaren de grote verzekeraars tot haar klanten mag rekenen. En waren dat nou net niet de verzekeraars die in het verleden de woekerpolissen aan de man hadden gebracht? Jeffrey Leichel  van de  Stiching Odin deed  er vanmorgen nog schepje bovenop. Hij vindt het onbegrijpelijk dat de AFM de huidige opzet van het herstelloket heeft goedgekeurd.

Een vis die nooit in zee heeft gezwommen
Volgens Paul  Koopman,  woordvoerder van het Verbond is er van bewuste sturing richting Triple A geen sprake geweest. “Bij de zoektocht naar een kantoor dat klanten goed zou kunnen bijstaan via een digitaal loket waren ervaring, professionaliteit en capaciteit vanzelfsprekend belangrijke criteria, naast de wens dat dit kantoor geen eigen portefeuille aan beleggingsverzekeringen mocht hebben. Triple A voldeed aan al deze criteria en kwam als beste uit een tendertraject. Verlangen dat een financieel advieskantoor geen ervaring heeft in de financiële sector, is net zoiets als eisen van een vis een dat hij nooit in de zee heeft gezwommen.”

Dat commerciële claimstichtingen kritisch zijn over dit initiatief wekt volgens Koopman geen verbazing, “omdat zij een andere route propageren die loopt via juridische procedures en nieuwe collectieve claims. Het adviesloket wil klanten helpen bij het zoeken van betere oplossingen bij de verzekeraar waar de polis loopt.”

De ‘scope’ van het gratis  hersteladvies is volgens  het Verbond volkomen helder en hetzelfde als het nazorgbeleid dat met de AFM en wetgever is afgesproken. Een klant die het kosteloos adviesloket raadpleegt houdt daarnaast de mogelijkheid om een klacht- of juridische procedure te starten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.