nieuws

Het loopt al storm bij Amsterdams adviesloket beleggingsverzekeringen

Financiële planning 2892

Het Amsterdamse adviesbedrijf Triple A is het kantoor dat in opdracht van het Verbond van Verzekeraars het adviesloket beleggingsverzekeringen onder zijn hoede heeft. Het Verbond lanceerde vandaag het loket waar consumenten kosteloos advies kunnen krijgen over de mogelijkheden om hun beleggingsverzekeringen aan te passen. Het Verbond betaalt de adviesrekening, een constructie die expliciet is goedgekeurd door de AFM. 

Het loopt al storm bij Amsterdams adviesloket beleggingsverzekeringen

Volgens Paul Koopman, woordvoerder bij het Verbond van Verzekeraars zijn er op de eerste dag dat het loket open is al tientallen aanvragen voor een adviesgesprek bij Triple A binnengekomen. Het bedrijf is volgens Koopman voor de opdracht geselecteerd omdat het voldoende capaciteit heeft voor de klus en zelf geen actieve portefeuille in beleggingsverzekeringen heeft.  Het bedrijf omschrijft zichzelf op de website als “een onafhankelijk en innovatief consultancy bedrijf gespecialiseerd op het gebied van actuariaat en risicomanagement.”

Triple A – Risk Finance is opgericht in 2006 en gevestigd in Amsterdam. Het bedrijf, in het verleden hoofdsponsor van voetbalclub FC Volendam,  maakt onderdeel uit van de financiële detacheringsorganisatie de Redmore Group, op haar beurt weer onderdeel van investeringsmaatschappij De Hoge Dennen. Bij Triple A in Amsterdam werken 10 mensen.

Verzekeraar op afstand
Over de betaling van Triple A zijn volgens Koopman “sluitende afspraken met de de AFM gemaakt.” In de lange aanloop naar het loket was hier discussie over aangezien een rechtstreekse betaling van het hersteladvies door de verzekeraars neer zou komen op een overtreding van het provisieverbod. Koopman: “In deze constructie staat de verzekeraar echt op afstand van het loket. De betaling geschiedt via het Verbond.”

Er zijn volgens de woordvoerder geen streefdoelen gesteld voor het loket wat betreft het aantal klanten dat geholpen moet worden. De verzekeraars liggen volgens Koopman op schema wat betreft de verplichte activatie van de 2,5 miljoen woekerpolissen die in Nederland uitstaan. De 300.000 niet-opbouwende polissen zijn inmiddels allemaal geactiveerd. Bij de beleggingspolissen die gekoppeld zijn aan een hypotheek geldt dat in 60% van de gevallen. Eind van het jaar moet dat 100% zijn.

Het recht om niets te doen
“We liggen redelijk op schema”,  aldus Koopman. “Het loket zorg er niet per se dat dat alle verzekerden gebruik gaan maken hersteladvies. De klant heeft ook het recht om iets niet te doen. Wij zien overigens ook al klanten die geen gebruik willen maken van hersteladvies maar toch uit eigener beweging zelf stappen ondernemen, bijvoorbeeld door extra af te lossen op de hypotheek.” Het loket kan in zijn optiek bijdragen aan een oplossing van het slepende woekerpolisdossier. “Het nazorgbeleid dat wij hebben opgetuigd functioneert echt als een sluitstuk, in die zin dat klanten straks in ieder geval niet meer geconfronteerd worden met teleurstellingen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.