nieuws

Inzet big data en robo advies zorgt voor betere inschatting kredietrisico’s

Financiële planning 932

De inzet van big data en ‘machine learning’, oftewel robo advies, leidt tot een betere inschatting van de kredietrisico’s. Dit zou blijken uit een  onderzoek van Finextra en AdviceRobo onder leiders van financiële instellingen wereldwijd.

Inzet big data en robo advies zorgt voor betere inschatting kredietrisico’s

De twee instellingen waren vooral benieuwd hoe geldverstrekkers zich voorbereiden op de veranderingen in de markt van kredietverlening, zeker nu de kredietmarkt sterk onder druk staat door grote concurrentie, krimpende marges en kostenbesparingen.

Inadequate geldverstrekking
De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek zijn dat volgens 56% van de geldverstrekkers inadequate geldverstrekking de oorzaak is van de huidige kredietproblemen. De geldverstrekkers zijn van mening dat onvoldoende krediet terecht komt bij de goede leners en te veel krediet verstrekt wordt aan de slechte. Een betere inschatting van kredietrisico’s kan die situatie verbeteren. Verder ziet 83% van de geldverstrekkers ‘machine learning’ als belangrijk hulpmiddel om dit kredietrisico beter in te schatten. Voor een verantwoorde kredietverstrekking vindt 75% dat het gebruik van big data helpt bij een betere inschatting van dit risico en 83% ziet advies van robo’s die machine learning toepassen bij het scoren van krediet als een belangrijk hulpmiddel. Verder gelooft 64% dat robo advies inzetbaar is bij alle typen kredietverstrekkers.

Vertrouwen
Het onderzoek laat ook zien dat de inzet van robo advies belemmerd wordt door het vertrouwen in mensen en de huidige slechte data kwaliteit. Zo heeft 84% van de geldverstrekkers meer vertrouwen in mensen en hun ervaring dan in kunstmatige intelligentie; 82% noemt de eigen datakwaliteit als grootste barrière voor het gebruik van robo advies. Robo advisors zijn online platforms waarbij complexe computeralgoritmes worden gebruikt.

Omarmen
Diederick van Thiel, oprichter en ceo van AdviceRobo, hoopt dat de geldverstrekkers de nieuwe technieken omarmen en op die manier de voordelen ervaren in plaats van zich te laten beperken door allerlei belemmeringen. “Dit Finextra onderzoek toont aan dat de industrie de mogelijkheden van robo advies voor krediet en kredietscores ook ziet. Daarmee kunnen ze online en gepersonaliseerd leningen verstrekken bij ‘cost income ratio’s van tussen de 30% en 40%. Ik ben ervan overtuigd dat het gebruik van nieuwe technologie nieuwe kansen biedt voor geldverstrekkers en voor mensen die nu buiten de boot vallen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.