nieuws

Professor Arnoud Boot: ‘Wurgkredieten Interbank moreel verwerpelijk’

Financiële planning 3930

De consumentenleningmarkt vergt veel zorg en aandacht. Financiële spelers hebben daar een grote verantwoordelijkheid. Dat zei hoogleraar Financiële Markten Arnoud Boot in de Kassa-uitzending van afgelopen zaterdag. Het programma besteedde opnieuw aandacht aan de hoge rentes van Interbank. Directeur Robert Doornbos was ook te gast. “Wij willen graag weer blije klanten”, zei hij.

Professor Arnoud Boot: ‘Wurgkredieten Interbank moreel verwerpelijk’

Het consumentenprogramma Kassa legde twee weken geleden de praktijken van Interbank bloot: doorlopende kredieten met torenhoge rentes (van soms 14 procent) en klanten die amper aflossen op aanzienlijke leningen. Stichting Geldbelangen van Rob Goedhart sprak van een nieuwe DSB-affaire. Bij Stichting Geldbelangen liggen inmiddels 200 meldingen van mensen die ook een wurgkrediet hebben.

Locked up
Reden voor Kassa om opnieuw aandacht aan de situatie te schenken. In de uitzending zei Gert Luiting, Head Retail Supervision bij toezichthouder AFM: “Dit is heel erg onwenselijk en schadelijk. We zijn al twee jaar in gesprek met aanbieders en bemiddelaars over dit soort probleemkredieten. We hebben deze partijen gevraagd om plannen te ontwikkelen voor deze zogenoemde ‘locked up’ klanten die gevangen zijn in hun krediet. Als wij zien dat er geen voortgang is, dan zullen wij ons toezicht gaan opschalen en formeel gaan optreden.”

Moreel verwerpelijk
Arnoud Boot, hoogleraar Financiële Markten aan de Universiteit van Amsterdam, noemde in de uitzending de wurgkredieten moreel verwerpelijk. “Het zijn kwetsbare mensen en als er iets tegenzit dan gaan die mensen het ene gat met het andere vullen. Dan kan je niet meer zeggen: eigen schuld dikke bult. Met het tussentijds verhogen van de rente zet je mensen klem. De consumentenleningmarkt vergt veel zorg en aandacht. Financiële spelers hebben daar een grote verantwoordelijkheid.”

Blije klanten
Interbank reageerde al eerder op de ophef maar verscheen nu ook in de studio. Commercieel directeur Robert Doornbos beloofde naar alle 200 dossiers die Stichting Geldbelangen heeft ontvangen te kijken. Volgens hem is het bedrijf zelf ook al druk bezig geweest. “We zijn sinds 1 januari 2014 met een nieuwe directie actief en we zijn de klant echt centraal aan het stellen. We hebben vorig jaar 12.000 klanten met alleen rentekredieten aangeschreven.” Volgens hem zijn er vijf risicoklassen: de klant met het minste risico betaalt 4,7 procent, de klant met het hoogste risico betaalt 9,5 procent. “In het verleden hebben wij twee extra klassen gehad. Daarom betalen die klanten soms 12 of 14 procent. We gaan daar een oplossing voor zoeken.” Doornbos vertelde dat de familie Van Arkel uit de eerste Kassa-uitzending inmiddels is overgezet naar een persoonlijke lening met een lagere rente. “Ik zou graag weer blije klanten willen hebben. Klanten kunnen zich melden bij het intermediair, bij ons, of bij de heer Goedhart en we zullen ons best doen om een oplossing te bieden. Die oplossing zal in de lijn liggen met het voorstel voor de familie Van Arkel.”

Intermediair
Ook intermediair Aad Bleukens maakte zijn opwachting in de uitzending. Hij probeerde daarin tevergeefs een klant te helpen die via Kredietdesk (net als Interbank onderdeel van Credit Agricole) een lening had lopen. Maar Interbank weigerde volgens Bleukens aan de wijziging van intermediair mee te werken. Interbank-directeur Doornbos werd in de Kassa-studio met de weigering geconfronteerd maar zei zich niet in de situatie verdiept te hebben. “Maar in principe bepaalt een klant zelf welke tussenpersoon hij kiest.”

Actiepunten
Stichting Geldbelangen geeft na de uitzending van zaterdag aan dat het de politiek en de AFM aan gaat spreken op het feit dat een bank langjarige ‘absurd hoge rentes’ mag berekenen. De stichting heeft de volgende actiepunten:

  • De wettelijke bepaling over de maximum rente op consumentenkrediet zal snel aangepast moeten gaan worden.
  • De communicatie naar bestaande klanten moet verbeterd worden.
  • Ook zal er meer aandacht moeten komen voor zorgplicht en de rol van tussenpersonen (kredietbemiddelaars). “Een deel van deze laatste groep (b)lijkt ook gefaald te hebben in het kader van die zorgplicht.”
  • Verder zal de consument veel duidelijker gemaakt moeten worden wat er over hem in het BKR-register vermeld staat, zodat een geldgever daaruit geen onjuiste conclusies kan trekken.
Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.