nieuws

Helft huizenkopers vindt afsluiten hypotheek ergerlijk proces

Financiële planning 2289

Een huis kopen wordt ervaren als een ingewikkeld traject. 42% van de huizenkopers geeft aan dat vooral de keuze voor de juiste hypotheek moeilijk is. Ook gaat het proces vaak gepaard met ergernissen. Bijna de helft van de mensen ergert zich tijdens het regelen van een hypotheek en 18% van deze groep noemt de afhankelijkheid van een bank voor een lening vervelend. Dit komt naar voren uit een onderzoek van Motivaction in opdracht van eyeOpen.nl. In het onderzoek onder ruim 1.000 huizenkopers is onderscheid gemaakt tussen de onderhandeling bij de koop van een woning en het traject om een hypotheek af te sluiten.

Helft huizenkopers vindt afsluiten hypotheek ergerlijk proces

Zo vinden huizenkopers het tijdens het onderhandelingstraject het wachten op een reactie van de tegenpartij (29%) en de totale duur van het traject (28%) het moeilijkst. Meer dan de helft van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar hebben vooral moeite hun geduld te bewaren. Het onderhandelen over de prijs wordt gemiddeld door 20% lastig gevonden. Het doen van een openingsbod gaat de huizenkoper gemakkelijk af, slechts 9% zegt hiermee moeite te hebben.

Ergernissen
Het kiezen van de juiste hypotheekvorm wordt door een grote groep huizenkopers, bijna de helft, ingewikkeld gevonden. Het lange wachten totdat alle administratie is afgerond (26%) en het gebruik van ingewikkelde termen (18%) wordt lastig gevonden. Friezen hebben het meeste moeite met het kiezen van de juiste hypotheek (57%), terwijl dat in Gelderland niet zo moeilijk wordt gevonden (34%). Zowel bij het kopen van een huis als bij het regelen van een hypotheek ergeren veel mensen zich. Bij het kopen van een huis ergert bijna de helft van de mannen zich meer. Het onderhandelen over de prijs vinden bijna alle huizenkopers (91%) makkelijk. In Flevoland ergeren huizenkopers zich het minst (23%), in Overijssel het meest (42%) tijdens het kopen van een huis. Het regelen van de hypotheek duurt voor 22% te lang en 18% baalt dat ze afhankelijk zijn van een bank voor een lening.

Transparant
Olivier Tardieu, managing director van eyeOpen.nl, vindt het jammer en onnodig dat zo’n belangrijke beslissing gepaard gaat met zoveel gedoe. “Als branche moeten we transparanter communiceren met klanten. Door het afsluiten van een hypotheek verder te automatiseren, wordt het hele proces een stuk eenvoudiger. Er zijn nu te veel geldverstrekkers die hierin achterlopen,  en dat is zonde. Het kopen van een huis en het regelen van een hypotheek is namelijk helemaal niet zo ingewikkeld.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.