nieuws

Onderlinge ’s-Gravenhage uit het rood

Financiële planning 1124

Waar de totale markt voor levensverzekeringen vorig jaar met ongeveer 14% daalde, zag levensverzekeraar Onderlinge ’s-Gravenhage in 2015 de nieuwe brutopremie- en koopsomproductie met ruim 21 % toenemen tot € 19,5 miljoen. De levensverzekeraar behaalde een nettowinst van bijna € 58 miljoen. Een jaar eerder boekt Onderlinge ’s-Gravenhage nog een verlies van bijna €40 miljoen.

Onderlinge ’s-Gravenhage uit het rood

Uit de jaarcijfers van de levensverzekeraar blijkt dat 2015 met een positief technisch resultaat van € 12,8 miljoen werd afsloten. Volgens de verzekeraar  is dit te danken aan een toename van de beleggingsopbrengsten, een verdere afname van de bedrijfskosten en een geringer effect van de lage rente op de technische voorzieningen.  Het bruto premie-inkomen (excl. winstkoopsom) van de Maatschappij kwam uit op € 120,7 miljoen (-3,2 %).

Dat desalniettemin tegen de stroom in meer nieuwe productie is gedraaid, is volgens algemeen directeur Pieter Loyson te danken een toegenomen belangstelling voor producten op het gebied van oudedagsvoorziening. “De Onderlinge ’s-Gravenhage heeft actief ingespeeld op de kansen binnen de verzekeringsmarkt door in 2015 twee nieuwe pensioenproducten op de markt te brengen: het MKB GarantiePlusPensioen en het DGA GarantiePlusPensioen. Het GarantiePlusPensioen heeft een gegarandeerde kapitaaluitkering die, als dat mogelijk is, wordt verhoogd met maatschappijwinstdeling.”

De waarde van de totale beleggingsportefeuille steeg met 5,8 % tot €1,9 miljard. De aanwezige solvabiliteit is toegenomen tot 344 % (2014 290 %) van de onder Solvency I vereiste solvabiliteit.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.