nieuws

Independer: Online hypotheekadvies straks voor 500 euro

Financiële planning 8455

Na een onderbreking van 8  jaar gaat Independer  opnieuw bemiddelen in hypotheken. De online tussenpersoon gaat vanaf de zomer hypotheken aanbieden via execution only. Op iets langere termijn wil Independer het complete adviestraject online aanbieden waarbij een richtprijs van 500 euro volgens de vergelijkingssite haalbaar is.  Negen vragen aan directeur Ruud  Martens.

Independer: Online hypotheekadvies straks voor 500 euro

Toen jullie in 2009 stopten met  hypotheken was de reden dat de consument  volgens jullie nog niet klaar was voor online hypotheken. Nu wel?

“We zien een trend ontstaan waarbij ook hypotheekadvies volledig computergestuurd gegeven gaat worden.  Door artificial intelligence is technologisch veel meer mogelijk. Daarnaast maakt ook de regelgeving op hypotheekterrein het makkelijker om online te sluiten.  Je hebt het nu hoofdzakelijk over annuïtair  en lineair en de fiscale aftrek wordt ook langzaam naar beneden gebracht.”

Jullie beginnen met het aanbieden van execution only. Hoe ziet jullie aanbod eruit en waarom schakel je niet gelijk door naar online advies?

“We richten ons in eerste instantie met execution only op de doelgroep starters in loondienst, uiteraard op basis van een kennis- en ervaringstoets. Het tarief daarvoor moeten we nog vaststellen, maar dat zal rond de 650 euro liggen die een partij als Hypotheek24 ook in rekening brengt. Dat we niet gelijk doorschakelen naar online advies heeft te maken met de ontwikkeling van de adviesmodule.  Er gaat ontzettend veel tijd en geld in zitten om dat goed te doen.”

Uiteindelijk willen jullie het hele traject van advies en bemiddeling voor 500 euro wegzetten. Hoe kom je met zo’n laag bedrag uit?

“De initiële investering in ICT is groot, maar de variabele kosten zijn laag. Des te meer klanten we aan ons weten te binden, des te goedkoper het advies wordt. Daarom mikken we op een marktaandeel van 10%, zeg zo’n 25.000 nieuwe hypotheken op jaarbasis.”

Voor volume heb je ook aanbieders nodig. Staan die te springen om zich aan te sluiten bij jullie?

“De reacties zijn nog wisselend op initiatieven als het onze. Er is een aantal aanbieders dat hier in meegaat, maar er zijn ook nog best veel geldverstrekkers die vooralsnog blijven hechten aan advies via het intermediair. Wij zullen daar heel transparant over zijn. Als er uit de vergelijking een beter aanbod rolt dat niet via ons is te sluiten, verwijzen we de klant naar het intermediair.”

Kun je met online advies wel goed aan je zorgplicht voldoen?

“Wij spannen er ons ook nadrukkelijk voor in dat de klant goed advies krijgt. Niet  voor niets hebben klanten die nog vragen hebben altijd toegang tot een van onze hypotheekexperts.  Ook binnen een geautomatiseerd adviestraject zullen de noodzakelijke stappen gevalideerd worden. Je ziet niet voor niets dat ook het reguliere advieskanaal steeds meer experimenteert met tools waarbij consumenten zelf tijdens de inventarisatiefase gegevens aan kunnen dragen. Met meer efficiency, ook aan de kant van de aanbieders, kun je een hypotheek binnen 24 uur regelen.  In Amerika heb je met Rocket Mortgage al binnen 15 minuten een hypotheek.

De markt voor online hypotheekadvies is toch eigenlijk maar heel klein?

“Er zijn misschien nog maar een paar aanbieders die nu al kunnen aanhaken, maar door  in te spelen op ontegenzeggelijke trends heb je wel het voordeel van de early adaptor.  Het marktaandeel van online hypotheken is nu nog geen 5% in Nederland, maar inmiddels zijn we wel met een clubje waar ook Ikbenfrits, BijBouwe en Hypotheek24 deel van uitmaken. De komende jaren zullen we nog veel meer innovatie gaan zien op de hypotheekmarkt.”

Blijft er nog een plek over voor de adviseur van vlees en bloed en kan hij wel overleven als de adviesprijs straks verder naar beneden gaat?

“Ja, daar is geen twijfel over mogelijk. Je zult altijd mensen blijven houden die het prettig vinden om bij hypotheek advies iemand in de ogen te kijken en er zullen altijd bijzondere situaties blijven die om advies vragen dat je niet zo makkelijk kunt automatiseren. Er ontstaat voor de wat minder moeilijke hypotheken door online dienstverlening misschien wat prijsdruk maar daar staat tegenover dat de adviseur door het automatiseren van een deel van zijn dienstverlening meer tijd overhoudt om meer klanten financieel advies te geven.”

Is de 500 euro die jullie denken te gaan rekenen nog steeds niet heel veel voor een straks volledig geautomatiseerd adviestraject?

“Een systeem bouwen en onderhouden kost miljoenen. Bovendien ontkomt geen enkele hypotheekaanbieder- of bemiddelaar aan zaken als een goede klantenservice.”

Zijn partijen als Google niet veel beter in het ontsluiten van de hypotheekmarkt?

“Google bood in de Verenigde Staten hypotheekvergelijking op dezelfde wijze waarop je via Google ook snel de goedkoopste prijs voor een vliegticket kunt achterhalen. Ze zijn daarmee gestopt omdat je het bij hypotheken, anders dan bij veel andere producten, niet hebt over één markt.  In ieder land is een specifieke hypotheekmarkt met eigen regels en aanbieders die daarop aansluiten.”

Update: AFM geeft desgevraagd uitleg over online advies.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.