nieuws

Vijf vragen aan Gaston Hendriks: ‘Het begint met heldere taal’

Financiële planning

Gaston Hendriks werd vorige week op het PFP Forum verkozen tot financieel planner van het jaar. Hij maakte als beste van de kandidaten de casus, die bestond uit het maken van een financieel plan voor een profvoetballer. am: stelde Hendriks (op de foto links naast organisator Roelof Meijer) vijf vragen.

Vijf vragen aan Gaston Hendriks: ‘Het begint met heldere taal’

Hoe lang ben je al financieel planner?
“Sinds 2010 ben ik actief als onafhankelijk financieel planner onder de naam KapitaalMeester. Ik ben begonnen in de zakelijke kredietverlening en werd later private banker. Toen kwam ik erachter dat ik meer kennis nodig had om particulieren te kunnen adviseren en heb ik mijn FFP-certificering gehaald. Daarna heb ik nog de MFP-studie gevolgd aan de UvA. Daar heb ik nog iedere dag plezier van. Dat heeft voor meer diepgang gezorgd.”

Hoe kwam je erbij om mee te doen aan de verkiezing?
“Ik ben assessor bij de FFP: ik neem mondelinge examens af en zie dus veel werk van financieel planners voorbijkomen dat ik mag beoordelen. Maar zelf word ik nauwelijks beoordeeld. Daarom dacht ik: laat ik eens meedoen met de verkiezing, dan weet ik zelf ook weer waar ik sta. Dat ik won, was wel een verrassing. Ik was er stil van en dat gebeurt niet vaak.”

Communicatie is volgens de jury je sterke punt. Hoe pak je dat aan?
“Financiële planning begint en eindigt met heldere communicatie. Je moet de ambitie hebben om moeilijke financiële vraagstukken helder te krijgen voor de klant. De taak van de financieel planner is om duidelijk te krijgen wat voor de klant prioriteit heeft. Hij moet begrijpen waar hij een beslissing over moet nemen én de financiële consequenties op korte en lange termijn overzien.”

Heb je daarvan een concreet voorbeeld?
“De lage rente is op dit moment een hot issue. Maar de hypotheekrenteaftrek wordt ook afgebouwd. Als een klant zijn hypotheek wil aflossen met spaargeld omdat dat toch weinig rente oplevert, moet je doorvragen. Welke wensen heeft de klant nog meer? Als hij eerder wil stoppen met werken, houdt hij dan zonder dat spaargeld wel voldoende over om dat te financieren? Je moet de voor- en nadelen op papier zetten, zodat de klant een keuze kan maken en weet wat zijn echte prioriteiten zijn. Soms is het beter om even helemaal niets te doen. Maar het begint allemaal met heldere taal.”

De FFP heeft ook een verkiezing. Schrijf je je in?
“Ik ben al heel erg vereerd dat ik de PFP-titel heb gewonnen en ik denk niet dat ik dan bij de FFP weer vooraan wil staan. Ik gun die eer aan iemand anders. Maar dat zo’n prijs iets losmaakt, heb ik wel gemerkt: er is media-aandacht en mijn klanten kunnen er niet omheen. Letterlijk: die beker is zo groot dat je erover struikelt als je hier binnenkomt.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.