nieuws

Verbond botst met Consumentenbond over schorsing van polissen

Financiële planning

Verzekeraars schakelen bij een gemiste betalingstermijn vaak geen incassobureau in, maar gaan meteen over tot ingrijpendere middelen, zo concludeert de Consumentenbond. De belangenbehartiger vindt dat verzekeraars, net als andere bedrijven, eerst een incassoprocedure zouden moeten starten voordat ze de dekking schorsen of de polis beëindigen. Het Verbond van Verzekeraars stelt echter dat verzekeraars in hun recht staan.

Verbond botst met Consumentenbond over schorsing van polissen

Het schorsen van de dekking of beëindigen van de polis door verzekeraars is een te zwaar middel om direct in te zetten. De Consumentenbond ontvangt jaarlijks tientallen meldingen van mensen die werden geroyeerd, terwijl ze zich niet bewust waren van een betalingsachterstand. Bij een schorsing zijn consumenten niet meer verzekerd, terwijl de verzekeringsovereenkomst (en daarmee de betalingsverplichting) doorloopt. Een schade in de schorsingsperiode komt voor eigen rekening.

Het Verbond vindt dat verzekeraars juridisch in hun recht staan om een verzekering op te schorten. “Met terugwerkende kracht verzekerd zijn is nogal fraudegevoelig”, laat woordvoerder Rudi Buis desgevraagd aan amweb weten. “In een polis maak je afspraken: je betaalt voor dekking, dat is simpel. Voor een eventuele betalingsachterstand heb je 44 dagen, dat is voldoende tijd. Wie verhuist, geeft dat door aan de verzekeraar. Dat is in geval van bijvoorbeeld een opstal/inboedelverzekering natuurlijk sowieso nodig.”

Het inzetten van incassobureaus om een premiebedrag alsnog te krijgen, is volgens Het Verbond een afweging die de verzekeraar zelf moet maken en mede wordt bepaald door de hoogte van de openstaande vordering. “Ook dit zal steeds maatschappijkeuze zijn”, aldus Buis. “Je moet niet vergeten dat de verzekeraar de polis stop zet niet zozeer omdat hij een stukje premie mist, maar vooral vanwege het risico dat hij blijft dragen als hij die klant niet royeert. Premiebetaling is een onmisbaar deel van de wederkerige verzekeringsovereenkomst. Valt dat deel weg, dan is de basis van de overeenkomst ook weg.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.