nieuws

Ikbenfrits.nl: ‘Oversluiters zijn de slechtst bediende klanten in de markt’

Financiële planning

Thomas de Leeuw en Joost Schulze, oprichters van de online oversluitservice Ikbenfrits, bekijken de hypotheekwereld met een nuchtere blik. “We kijken gewoon naar wat logisch is voor de klant”, zegt De Leeuw in een interview in am:19. Hij prikt de mythe door dat online sluiten alleen voor jongeren is: “De meeste van onze klanten zijn helemaal niet jong.”

Ikbenfrits.nl: ‘Oversluiters zijn de slechtst bediende klanten in de markt’

Ze noemen oversluiters de slechtst bediende klanten in de markt en hebben daarom Ikbenfrits opgezet. Rekensommen vormen de basis van de site, maar de presentatie is minstens zo belangrijk: “We hebben veel aandacht besteed aan hoe je ervoor kunt zorgen dat mensen een weloverwogen keuze maken. Door de klant actief te betrekken, vergoot je zijn kennis”, zegt De Leeuw. “Wij zijn vernieuwend door nauw samen te werken met de klant. De sommetjes maken is niet zo heel ingewikkeld, maar de inhoud goed communiceren is een ander verhaal.” Volgens beide oprichters kan 30% van de mensen die een berekening laten maken op hun site, besparen op de maandlasten.
Van die 30% kiest weer 30% voor het regelen van de oversluiting via Ikbenfrits. “Dat is heel cool: wij zitten er zelf niet achteraan om mensen over te halen. Daar hebben we helemaal geen tijd voor”, zegt Schulze. “Ons doel is om mensen op een interactieve manier inzicht geven in hun hypotheeksituatie. Dat is heel transparant: de klant kan het hele proces inzien, alle eisen zijn inzichtelijk. We willen de klant empoweren door onze kennis van de materie goed over te brengen.”

Nieuwe partijen
Veel hypotheken worden ondergebracht bij nieuwe aanbieders als Munt. “De komende jaren gaan veel mensen overstappen naar dat soort partijen: nieuwkomers die instellingen als verzekeraars pensioenfondsen achter zich hebben staan. Banken zijn niet meer echt nodig”, zegt De Leeuw. Daarnaast is zelfwerkzaamheid de toekomst, denkt hij. “Als de klant veel zelf doet, begrijpt hij het beter. Hypotheken sluiten is echt geen rocket science, al komt bij oversluiten vaak oude wetgeving kijken. Waar het om gaat, is dat je goede rekentools hebt en een goede presentatie. Veel adviseurs maken echt nog een berekening op een kladblok.”

Babyboomers
Volgens De Leeuw komen er juist veel oudere klanten op Ikbenfrits af. “De meeste van onze klanten zijn helemaal niet jong. We trekken veel babyboomers. Die hebben het hypotheekproces al een paar keer meegemaakt en voelen zich aangesproken door onze werkwijze. Juist bij hen valt onze boodschap in goede aarde. Online tools schrikken ouderen helemaal niet af. Het is eerder andersom: jongeren hebben het liefste persoonlijk contact met een adviseur als ze een hypotheek sluiten. Zij hebben natuurlijk minder ervaring en zouden een tweede keer wel een online aanvraag overwegen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.