nieuws

ADV: Martin Keegstra: ‘Advies blijft altijd nodig’

Financiële planning

De nieuwe serviceorganisatie HUISMERK, onderdeel van ROMEO, neemt een groot aantal (binnendienst)taken van hypotheekadvieskantoren over. Inmiddels zijn er sinds de start in het najaar van 2015 al zestig kantoren aangesloten. Tijd voor een aantal vragen aan directeur Martin Keegstra.

ADV: Martin Keegstra: ‘Advies blijft altijd nodig’

Geen serviceprovider en ook geen franchiseorganisatie. Wat is HUISMERK dan wel?
“Iedereen begrijpt wel wat een serviceprovider of een franchiseorganisatie doet. Wij zitten er met onze werkzaamheden eigenlijk tussenin. Wij zorgen aan de ene kant voor toegang tot een breed aanbod van aanbieders en aan de andere kant richten wij ons vooral op het ondersteunen van de (ondernemers)taken van de adviseur. Wij nemen hem veel uit handen wat niet te maken heeft met adviseren, waaronder de bemiddelingsactiviteiten. Wij werven geen klanten voor hem, hij opereert onder eigen naam en voor eigen risico.”

Jullie noemen het ‘Het Nieuwe Adviseren’. Wat houdt dat in?
“Wij zien dat de consument het tarief voor een hypotheekadvies als hoog ervaart. Dat geldt zeker voor starters, die vaak hetzelfde tarief betalen als doorstromers. Terwijl het adviseren van een starter op de woningmarkt toch echt minder tijd kost dan je voor een doorstromer moet uittrekken. Dan is het logisch te gaan kijken of dat tarief omlaag kan door kostenefficiënter te werken. Daarom zie je ook nieuwe initiatieven als Hypotheek24 en het al wat langer bestaande eyeOpen ontstaan. Als je de klant meer zelf laat doen, kan het tarief omlaag. Dat is precies wat wij met HUISMERK doen. De kosten voor een hypotheektraject zijn veelal samengesteld uit 50% advies- en 50% bemiddelingsuren. Wij nemen voor een vaste prijs per dossier de bemiddelingsactiviteiten van de adviseur over. Dat betekent dat hij een ander tarief aan de klant kan rekenen. Uiteraard bepaalt hij dat helemaal zelf. Hij kan zich dan volledig richten op advies en kan daardoor ook meer klanten binnenhalen. Dat leidt vervolgens tot een hogere omzet.”

Wordt jullie visie niet ingehaald door de werkelijkheid? Straks sluit toch iedereen zijn hypotheek online?
“Nee, dat gaat volgens mij niet gebeuren. Tijdens het HDN/SIVI-congres werd een onderzoek gepresenteerd onder 18-25-jarigen. Daaruit bleek dat het overgrote deel gewoon advies aan tafel wil. Dan hebben we het dus over de starters van morgen. Het gaat om een grote som geld, met een impact op de rest van hun leven. Maar dat advies moet dan wel betaalbaar zijn. Ik denk overigens dat er ruimte is voor meerdere bedieningsconcepten in de markt.”

Wat zijn de tarieven die jullie vragen en wat krijgt de adviseur daar allemaal voor?
“Wij rekenen € 110 per maand voor het lidmaatschap. Voor dat bedrag is hij Wft-compliant, krijgt hij opleidingen en cursussen en een CRM-systeem. Als wij de bemiddeling mogen verzorgen, rekenen we per hypotheekdossier een bedrag van € 299. Wij kunnen die activiteiten overnemen omdat zowel onze leden als wij werken met een centraal systeem. Verder heeft een lid uiteraard toegang tot een groot aantal aanbieders. De arrangementen van HUISMERK bieden toegang tot alle aanbieders, behalve Rabobank en MUNT Hypotheken. Vanuit ons zusterbedrijf bieden wij inmiddels Argenta, ASR, Hypotrust, NIBC en Lloyds in volmacht aan.” 

Gaan jullie ook nog andere verzekeringsproducten aanbieden in de toekomst?
“Uiteraard bieden we nu al levensverzekeringen, kredieten en bankgaranties aan. De kans is groot dat we nog verder verbreden. Wij zien de hypotheek eigenlijk als het begin van een langdurige klantrelatie. Vervolgens kun je daar natuurlijk schadeproducten aan gaan koppelen. Dat gaat niet lang meer duren.”

 

Deze tekst valt niet onder de verantwoordelijkheid van de redactie van am:web.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.