nieuws

Aandeel Rabobank op hypotheekmarkt duikt onder 20%

Financiële planning

Het marktaandeel van de Rabobank op de hypotheekmarkt is vorig jaar onder de 20% gezakt, blijkt uit de jaarcijfers van het concern. De marktleider, ooit goed voor meer dan een kwart van de hypotheekproductie in ons land, was in 2015 nog goed voor 19,7%. Pensioenfondsen en verzekeraars zijn de belangrijkste partijen die aan de positie van Rabobank knabbelen.

Aandeel Rabobank op hypotheekmarkt duikt onder 20%

In 2014 stond het aandeel in hypotheken nog op 21,5%. De lokale Rabobanken zagen hun marktaandeel krimpen tot 15,5% (16,3%), terwijl bij intermediairlabel Obvion het belang terugliep naar 4,2% (5,2%). De bank stelde eind vorig jaar op amweb dat wordt ingezet op vergroting van het marktaandeel en dat de samenwerking met het intermediair wordt geïntensiveerd.

De totale hypotheekportefeuille is, ook door meer aflossingen, geslonken tot € 201,5 (205,0) mld. Het deel volledig aflossingsvrije financieringen is, mede door de nieuwe fiscale regels, gedaald naar 23,9% (24,6%) van de portefeuille. De verhouding tussen woningwaarde en lening is verbeterd tot 73% (was 78%). “Dit komt door (extra) aflossingen, een toename van verpande spaargelden en een stijging van de gemiddelde prijs van bestaande koopwoningen.” Het percentage leningen dat ‘onder water staat’ (lening hoger dan woningwaarde) is verminderd tot 13% (18%), NHG-hypotheken niet meegerekend.

Achterstanden en voorzieningen
Hoewel het aantal klanten in bijzonder beheer is afgenomen – het percentage achterstanden langer dan 90 dagen is gedaald naar 0,57% (0,73%) – kwam het in meer gevallen tot verkoop van de woning bij klanten die in betalingsproblemen waren geraakt: “In 2015 is voor 0,48% (2014: 0,40%) van de hypotheekklanten herstel niet meer mogelijk gebleken en was er geen perspectief om de hypotheek op bestendige wijze voort te zetten. In deze gevallen is overgegaan tot verkoop van de woning.” Dat betreft doorgaans een onderhandse verkoop.

De voorzieningen voor woninghypotheken zijn door het hanteren van een nieuw kapitaalmodel opgehoogd. “Daarnaast heeft de Rabobank ervoor gekozen om de kredietverliezen op woninghypotheken van ondernemers uit het zakelijke domein te halen en volledig te verantwoorden in het particuliere domein. Deze veranderingen hebben € 161 mln aan extra kosten kredietverliezen tot gevolg, waarvan € 134 mln eenmalig.” De voorzieningenpot is gegroeid tot € 319 (178) mln.

Nieuwe contactpunten
Het online Rabobank Hypotheekdossier wordt inmiddels door 1,1 miljoen klanten gebruikt. Topman Wiebe Draijer zet in op “het nieuwe dichterbij”: “Een groot deel van onze klanten kan binnen 24 uur terecht voor een hypotheekgesprek. De Rabobank investeert komend jaar in verschillende nieuwe vormen van contactpunten, in aanvulling op de huidige bankkantoren. Hierbij moet bijvoorbeeld gedacht worden aan mobiele adviespunten, pop-up stores en advies aan huis.”

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.