nieuws

Ab Flipse (Woekerpolis.nl): ‘Er zit nog veel meer in het vat’

Financiële planning 3680

Claimorganisatie Vereniging Woekerpolis.nl roept in een open brief het intermediair op hun klanten aan te schrijven gratis lid te worden van de vereniging. Volgens voorzitter Ab Flipse is serieuze belangenbehartiging de enige manier waarop consumenten meer compensatie kunnen lospeuteren bij verzekeraars voor hun beleggingspolis. Velen weten volgens hem niet eens dat er wat te halen valt.

Ab Flipse (Woekerpolis.nl): ‘Er zit nog veel meer in het vat’

Financieel adviesbureau Kennemerland uit Castricum is het eerste kantoor dat zich heeft aangesloten bij het initiatief van Flipse. Alle klanten van Kennemerland met een zogeheten woekerpolis hebben een brief gekregen waarin wordt gevraagd of ze zich gratis willen aansluiten bij Woekerpolis.nl. Klanten die dit doen, krijgen vervolgens een welkomstmail van de vereniging en worden regelmatig op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen in de collectieve procedures. Op dit moment voert Woekerpolis.nl collectieve procedures tegen ASR, NN, Aegon en Reaal. Daarnaast zijn er volgens Flipse serieuze gesprekken met een verzekeraar over een schikking en worden er twee nieuwe dagvaardingen voorbereid.

Apathie van gedupeerden
In zijn open brief stelt Flipse aan de kaak dat consumenten vaak wel interesse hebben in een collectieve procedure maar als puntje bij paaltje komt maar moeilijk te activeren zijn. “Wij verbazen ons bij herhaling over de apathie van gedupeerden, die vaak als lammeren ter slachting stil blijven zitten en zich niet verroeren. Schades variërend van duizend tot wel honderdduizend euro worden in stilte geaccepteerd. Zeker 80% van de gedupeerden doet helemaal niets, 16% kiest de verkeerde methode en maar 4% van de gedupeerden zet wel goede stappen. En daarmee komen de grote financiële bedrijven als banken en verzekeraars weg met de miljarden die zij aan rommelhypotheken, aandelenleaseproducten, woekerpolissen en woekerpensioenen hebben verkocht.”

Consumentenbond versus ASR
Flipse verwijst daarbij onder meer naar de recente stap die de Consumentenbond heeft gezet door ASR voor de rechter te dagen in de kwestie rondom de Waerdye beleggingspolis. De bond wil via de rechter afdwingen dat alle klanten met zo’n polis dezelfde compensatie krijgen, waar sommige klanten op grond van ‘geheime schikkingen’ hogere bedragen van ASR krijgen.

In zijn open brief noemt Flipse ook het dossier ‘Koersplan’. “Van de ruim 700.000 verzekerden met een woekerpolis van Aegon hadden zich er in de periode tot 2013 ruim 30.000 aangemeld bij de Stichting Koersplandewegkwijt. Deze stichting heeft ruim 10 jaar geprocedeerd en uiteindelijk de zaak gewonnen. In 2013 heeft de Hoge Raad uitspraak gedaan en werden de verzekerden die zich bij deze stichting hadden aangesloten, gecompenseerd. De overige 670.000 gedupeerden kregen niets of heel weinig.”

Slechts € 3 miljard uitgekeerd door verzekeraars
Flipse, die in het verleden zelf ook ook beleggingsverzekeringen adviseerde, becijfert dat van de 6,5 miljoen beleggingspolissen slechts 250.000 polissen zijn aangemeld bij een van de diverse claimorganisaties. “Er is op basis van de compensatieregelingen 3 miljard uitgekeerd door verzekeraars. Dat is te weinig. Er zit veel meer in het vat. Ik heb het gevoel dat het punt begint te komen dat verzekeraars toch weer met schikkingen over de brug komen, ze er een klap op willen geven. Het lijkt me nuttig om daar bij voorbaat als consument bij aangesloten te zijn. Lidmaatschap is in ons geval gratis en het is een loterij zonder nieten.”

Ook op dit vlak voldoen aan je zorgplicht
Het is niet de eerste keer dat Flipse, met hulp van andere organisaties zoals Stichting Odin, probeert om consumenten te activeren. “Ik ben er achter gekomen dat het niet aan de eenvoudige aanmeldprocedure ligt, maar aan het feit dat klanten gewoon moeite hebben met in beweging komen als het financiële zaken betreft. Vandaar ons verzoek aan het collega intermediair hen daarbij te helpen, vandaar de open brief. Ik ben geen jurist, maar door je relaties te helpen met een eerlijk en goed hersteladvies, laat je in ieder geval zien dat je als adviseur ook op dit vlak er alles aan doet om te voldoen aan je zorgplicht.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.