nieuws

Financieel planner stuurt open brief naar NHG, ‘de enige organisatie die niet poldert’

Financiële planning

Financieel planner Bryan Vloemans heeft een open brief gestuurd naar NHG-baas Arjen Gielen. Dat ziet hij als de enige manier om aandacht te vragen voor de situatie van een van zijn cliënten. Hij vindt dat de NHG te star vasthoudt aan het beleid, ook waar dat niet in het belang van de klant is. “De NHG is de enige organisatie in Nederland die niet poldert.”

Financieel planner stuurt open brief naar NHG, ‘de enige organisatie die niet poldert’

De brief is te lezen op LinkedIn en eveneens gericht aan Karin Polman, directeur van geldverstrekker Florius. In de brief vraagt Vloemans aandacht voor een mevrouw die na een echtscheiding een beroep deed op de Nationale Hypotheek Garantie. De woning staat na een hoop vijven en zessen inmiddels te koop voor een bedrag van € 175.000.

Slechts twee keuzes
Vloemans schrijft: “Kijkers zat, maar tot op heden geen koper. Onbegrijpelijk, omdat in mijn optiek een oplossing al even voorhanden ligt. Mevrouw heeft namelijk aangegeven de woning te willen blijven bewonen. Maar dat gaat niet, want NHG biedt slechts twee keuzes; of ze verkoopt de woning en de restschuld wordt kwijtgescholden, of ze neemt de lening (€ 210.000) op naam en kan de woning blijven bewonen.” Het meest bijzondere vindt Vloemans dat er op dit moment een bod van een derde ligt van € 125.000. “En dat bod wordt serieus overwogen. Dus of NHG ‘vangt’ € 125.000 van een derde of circa € 165.000 van mevrouw.”

Klantbelang
Tegen amweb zegt Vloemans dat zijn open brief ertoe heeft geleid dat hij aanstaande dinsdag een gesprek heeft bij het Waarborgfonds Eigen Woningen, uitvoerder van de NHG. “Ik verwacht dan een constructieve oplossing. Deze open brief was de enige manier die ik nog kon bedenken om aandacht te vragen, want ik kom er niet doorheen bij de NHG-medewerkers. En ik leef intens mee met mijn cliënt. Het is toch krankjorum dat de oplossing voorhanden ligt, maar dat instanties niet willen meewerken? We hebben onze mond vol van klantbelang, maar in de praktijk lijkt het niet te lukken. De NHG wil optie A of optie B. Een derde optie is niet mogelijk, ik geloof dat het de enige organisatie is in Nederland die niet poldert.”

Een woordvoerder van de NHG laat weten dat de organisatie niet inhoudelijk reageert zolang de zaak loopt, ‘ook in het belang van de klant’.