nieuws

VEH boos op hypotheekaanbieders

Financiële planning

In een reactie op het onderzoek van toezichthouder AFM naar de rol van hypotheekaanbieders bij betalingsachterstanden zegt Vereniging Eigen Huis (VEH) boos te zijn. In een brief aan de AFM doet de brancheorganisatie een aantal voorstellen.

VEH boos op hypotheekaanbieders

“Na vijf jaren van economische crisis is het aantal hypotheekproblemen nog nooit zo groot geweest. Volgens het BKR kampen 112.800 huiseigenaren met een hypotheekachterstand van vier maanden of meer. Na vijf jaar praten blijken hypotheekaanbieders niet in staat om op eigen kracht de dienstverlening voor hun meest kwetsbare klanten op orde te krijgen. Vereniging Eigen Huis heeft daarom geen vertrouwen in verder praten en wil dat verbeteringen worden afgedwongen”, aldus Rob Mulder, directeur belangenbehartiging VEH.

Brief
VEH heeft een brief gestuurd aan de AFM waarin zij stelt dat een viertal hoofdpunten branchebreed verankerd moeten worden. Zo moet elke hypotheekaanbieder vastleggen hoe zij het klantbelang centraal stellen bij het helpen van klanten met betalingsproblemen. Ook moeten hypotheekaanbieders klanten in stappenplan duidelijk uitleggen wat zij van de bank kunnen verwachten als zij in betalingsproblemen komen. Boeterentens, administratie- en incassokosten bij betalingsachterstanden moeten zoveel mogelijk worden beperkt en transparant worden gemaakt. Klanten die meewerken aan een onvermijdelijke verkoop van hun huis moeten invloed houden op het verkoopproces. Een onvoorwaardelijke volmacht mag slecht in bijzondere situaties worden gebruikt.

Oproep
Mulder roept banken, verzekeraars en andere hypotheekaanbieders op om hun eigen Klantbelang score bekend te maken. “Zo wordt bekend wie er goed en minder goed presteren en kan iedereen de progressie per bank volgen. De algemene branchescore die de AFM publiceert zegt daarover te weinig.”

Positiever
Het Verbond van Verzekeraars laat in een reactie weten dat een zorgvuldige en effectieve aanpak bij betalingsachterstanden zowel in het belang is van de hypotheekverstrekker als de klant. “Suggesties voor verbetering van deze procedures zijn dan ook door verzekeraars – voor zover betrokken bij dit onderzoek – reeds grotendeels opgepakt en geïmplementeerd. Waar nuttig blijven verzekeraars die actief zijn in de hypotheekmarkt best practices met elkaar delen. Het Verbond van Verzekeraars heeft er dan ook vertrouwen in, dat een eventueel vervolgonderzoek van de AFM naar het bijzonder en preventief beheer bij hypotheken een positiever beeld zal geven.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.