nieuws

Wat is het effect van online in de hypotheekmarkt?

Financiële planning

De hypotheek lijkt puur een prijsproduct geworden: hoe kom je dan nog tot onderscheidend vermogen? Wordt actief klantbeheer de redding? En hoe groot wordt online hypotheekadvies? am: organiseert het hypotheek event op 17 september en probeert antwoorden te geven op die vragen.

Wat is het effect van online in de hypotheekmarkt?

Online is de grootste uitdaging voor de hypotheekmarkt. In dit blok staan Peter Ruys van Hypotheek24, Bouwe Kuik, die deze zomer een nieuw hypotheekinitiatief lanceert en Joris Lange die verantwoordelijk is voor de online activiteiten van de Rabobank op hypotheekgebied.

Bouwe Kuik zei eerder op amweb: “Onze overtuiging is dat we niet kiezen voor het distributiekanaal, maar voor de klant. Het afsluiten kan met de onafhankelijke adviseur of met ons online, we willen de klant niets opdringen.”

En: “Wij beoordelen alles wat de klant uploadt binnen één werkdag. Er gaat bij het aanvragen van een hypotheek vaak veel tijd verloren door complexiteit of instructies die niet duidelijk zijn.”

Peter Ruys van Hypotheek24 zei eerder op amweb: “De hypotheekmarkt staat al jaren stil. Consumenten willen echter steeds meer online zelf doen. Maar iedereen dacht tot nu toe dat een hypotheek daarvoor veel te ingewikkeld is. Dat is niet meer zo en dat komt door de fiscale verandering van de hypotheekrenteaftrek. Hierdoor zijn er feitelijk nog maar twee smaken over en is het kiezen van een hypotheek is voor veel mensen allang niet meer zo moeilijk als vroeger. De hypotheekadviseur heeft dat ons alleen nooit verteld omdat zijn vergoeding dan onder druk zou komen te staan.”

Het tweede blok is Actief Klantbeheer met Hidde Coebergh van ING Hypotheken, Martin Koot  van MoneyView en Pieter van Tuinen van de Van Bruggen Adviesgroep.

Het derde blok gaat over de Toekomst van de Hypotheekdistributie met Olivier Tardieu van EyeOpen, Peter Besuijen van Maple Bank en Daan Dijkhuizen van Topicus.

Oliver Tardieu van EyeOpen zei eerder op amweb: “Hypotheekadvies kan sneller en voordeliger als je allerlei stapjes automatiseert. De kwaliteit wordt daar niet minder van, want automatiseren werkt. Het hele proces van een hypotheekadvies hoeft niet te bestaan uit allerlei gesprekken met een adviseur. Natuurlijk hebben mensen altijd wel één vraag, daar kunnen ze dan over bellen. Dat kost een paar minuten, je hoeft dan niet een uur bij een adviseur te zitten. Als je vroeger op vakantie wilde, ging je naar een reisbureau. Dan ging er een map met folders open en koos je een vakantie. Dat zou je nu nooit meer doen. Een zelfde ontwikkeling is nu aan de gang in de hypotheekmarkt.”

Afsluiter van de dag is Bas Hoogland die vertelt hoe je klanten moet binnen halen en bedienen. Daarvoor vertelt Frans Bentlage van IBM hoe supercomputer Watson elke menselijke handeling bij hypotheekadvies overbodig maakt.

Inschrijven voor het am:hypotheek-event kan hier.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.