nieuws

Zomerserie (12): zeven vragen aan Jeroen Looman van MUNT

Financiële planning

In de zomerluwte komt amweb met een serie interviews met mensen uit de verzekeringssector. Luchtig, maar toch prikkelend. We leggen ze tien vragen voor, waarvan ze er zeven moeten beantwoorden. De twaalfde in de serie is Jeroen Looman, partner bij MUNT Hypotheken.

Zomerserie (12): zeven vragen aan Jeroen Looman van MUNT

1. Wat doe jij in de zomer? Wordt er dan nog wel gewerkt?

Keihard werken. De zomer is een prima gelegenheid om liggende projecten op te pakken, te sparren over de tweede helft van het jaar en de marketing en Operations aan te scherpen om na de vakanties weer helemaal klaar te zijn voor de traditioneel drukke hypotheekpiek in het najaar.

2. Wat zou je na de zomer niet meer willen doen?

Minder in de file staan zou goed zijn, maar ook utopisch. Door de lichte economische groei zullen de files eerder toenemen.

3. Wat is je boodschap aan Merel van Vroonhoven?

Om te beginnen wens ik haar heel veel succes en plezier in deze uitdagende baan. Daarnaast zou ik haar willen uitnodigen veelvuldig in gesprek te gaan met marktpartijen. Gewoon een goed gesprek over de branche en haar bijzonderheden. Een gesprek leidt altijd tot meer kennis. Bij ons staat de koffie klaar.

4. Als je het voor het zeggen had, wat zou je dan morgen meteen veranderen aan de hypotheekbranche?

Ik zou het enorm toejuichen wanneer aanbieders in onze markt ook zonder toezicht het allerbeste voor de klant willen leveren, binnen de mogelijkheden die daarvoor zijn. Denk bijvoorbeeld aan het verbod op dual pricing (prijzen voor nieuwe klanten en bestaande klanten die hun overeenkomst verlengen mogen niet verschillen). Dat wordt natuurlijk door allerlei slimmigheidjes met voeten getreden. Ander label? Dan is een andere prijs blijkbaar toegestaan. Ander productdetail? Ook dan kan er blijkbaar een andere prijs gerekend worden. Biedt een aanbieder helemaal geen producten meer aan nieuwe klanten aan? Dan is de bestaande klant helemaal aan de goden overgeleverd.

5. Welk boek ga je lezen?

Toevallig net een tip gekregen van iemand die binnenkort hopelijk bij ons komt werken: ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen’ van Jos Burgers. Ik ben erg benieuwd en de titel spreekt me enorm aan.

6. Van welke industrie zou de verzekeringsbranche wat kunnen leren?

De reisbranche. Voorheen hadden ze stapels folders, niet doorheen te worstelen. Toen is alles online gezet. Gevolg? Nog steeds niet doorheen te worstelen, want er was een onoverzichtelijke kluwen van soortgelijke aanbiedingen. Toen kwam de echte innovatie (nog los van alle boekingssites). Namelijk specialisten. Die ene specialist die enorm goed is in het zuidwesten van Toscane. Daar alles weet, alle prijzen kent, alle adressen en ‘must-do’s’. Voor iedereen is deze specialist online te vinden. Brede marketing met diepe kennis. Wat zou een professioneel adviseur daar van kunnen leren?

7. Welke innovatie gaat de branche echt veranderen?

De komst van innovatieve bedrijven die bijvoorbeeld met andersoortige funding de hypotheekmarkt bedienen. Daarnaast zijn er natuurlijk veel innovaties om het hypotheekproces makkelijker te maken voor klanten en adviseurs. Maar we moeten er naar mijn mening voor zorgen dat we een oog op het doel gericht houden en het andere oog op de bal. Met andere woorden: innoveren is goed, maar we moeten vandaag de klant helpen met wat ons vandaag ten dienste staat. En de klant verdient het gewoon dat aanbieders, in welke branche dan ook, streven naar een 10.

De andere zomergasten staan hier.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.