nieuws

Robert Biesenbeek: ‘We blijven zoeken naar oplossing’

Financiële planning

Robert Biesenbeek, eigenaar van Hypotheekaanvragen.nl, bevestigt ‘feitelijk’ failliet te zijn. De oorzaak van de ondergang van het bedrijf is, volgens Biesenbeek (rechts op de foto), vooral te wijten aan de markt en de slechte positie bij zoekmachines. Amweb gaat in gesprek met Biesenbeek om te ontdekken wat er aan de hand is. “Ik vind het heel vervelend voor de adviseurs, maar ik kan het niet helpen”, aldus Biesenbeek.

Robert Biesenbeek: ‘We blijven zoeken naar oplossing’

Wat is er precies gebeurd met Hypotheekaanvragen.nl?
“Financieel gezien zijn we failliet. We kunnen niks meer betalen dus het is nu wachten op een partij die het faillissement aanvraagt. Ik vind het natuurlijk erg vervelend voor de adviseurs en ik ben er kapot van. Het is mijn bedrijf, geld en aanzien dat ik verloren heb. Ik ben het bedrijf dertien jaar geleden met mijn vader gestart. Het staat los van zijn advieskantoor Breedijk en Biesenbeek Financiële dienstverlening in Amsterdam. Breedijk en Biesenbeek Financiële dienstverlening Online is een apart bedrijf en wij fungeerden ook als leadgenerator voor het advieskantoor van mijn vader. Zij zijn dus eigenlijk ook het slachtoffer net als de andere adviseurs.”

Waar ging het mis?
“We kregen te weinig leads binnen omdat veel klanten niet bij voorbaat een overeenkomst wilden tekenen. Wij zouden geen leads leveren, maar getekende bemiddelingsovereenkomsten. Klanten hoeven bij veel andere adviseurs immers niet te betalen voor het eerste adviesgesprek. Ik zie geen aanleiding om te vertellen hoeveel overeenkomsten wij uiteindelijk hebben gegenereerd, dat doet er niet toe. Het gaat er om dat wij onze leads met 30% à 50% per week zagen afnemen. Daarom hadden we een website-optimalisatiebureau ingeschakeld om ons hoger op de lijst met zoekresultaten van zoekmachines te krijgen. Dit bedrijf deed helemaal niet wat het had beloofd. Natuurlijk is zo’n klus niet in een paar weken geklaard. Maar 15 maanden geleden hebben wij juridisch advies gevraagd tegen deze partij om het contract te ontbinden.”

Een website-optimalisatiebureau kan toch niet de ondergang betekenen van een leadgenerator?
“Je moet je voorstellen dat als je bovenaan de zoekresultaten staat dat je veel meer leads binnenkrijgt dan wanneer je op de vijfde pagina staat. In het begin stonden we heel netjes boven en daarna zakten we steeds verder weg. Het is heel snel met je gedaan als mensen je niet direct kunnen vinden met de zoekmachines.”

Als je geen leads meer in behandeling kunt nemen waarom is je website dan nog steeds online?
“De webbeheerder is zo vriendelijk geweest om ons online te houden ondanks dat we niks kunnen betalen. Het is inderdaad verwarrend, maar zolang nog niet 100% vaststaat dat we failliet zijn willen we de website niet offline halen. Ik heb wel besloten niet langer de telefoon op te nemen omdat het een oneindige zaak is iedereen te woord te staan. Momenteel is er alleen nog contact met de aangesloten adviseurs.”

Aangesloten adviseurs weten niet waar ze aan toe zijn. Waarom vraag je niet zelf een faillissement aan?
“Het is niet aan mij om mijn eigen faillissement aan te vragen. Dat moet een andere partij doen. We willen graag alle adviseurs terugbetalen maar als we een faillissement aanvragen, kunnen de overgebleven adviseurs niet meer terug worden betaald. De kans dat wij gered worden is heel klein, maar hij is aanwezig dus we kunnen niks anders dan afwachten.”

Dat is een vervelende boodschap voor adviseurs die € 2.200 hebben betaald. Hoe moet het nu verder met de aangesloten adviseurs?
“Ik kan nu niet meer informatie geven want op dit moment is er gewoon niet meer duidelijk. Het is afwachten op de bank en die heeft aangegeven dat het in ons geval wel 12 tot 15 maanden kan duren voordat er meer duidelijkheid is. Vorig jaar heb ik een aantal adviseurs hun geld terugbetaald. Ook heb ik een apart mailadres aangemaakt zodat alle adviseurs mij kunnen bereiken. Ik snap ook echt niet waar het op gebaseerd is dat wij niks meer van ons laten horen. Ik heb altijd iedereen die contact met ons opnam direct beantwoord. Vijf adviseurs hebben, na die mail waarin ik aankondigde ‘feitelijk’ failliet te zijn, wat van zich laten horen. Ik heb ze allemaal diezelfde dag beantwoord. Het is ook echt jammer dat een interne mail zo op straat komt te liggen, hoewel ik waarschijnlijk hetzelfde had gedaan als ik één van die adviseurs was.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.