nieuws

Dorine van Basten: ‘Adviseurs zullen opnieuw naar de tekentafel moeten’

Financiële planning

Dorine van Basten, directeur van het Hypotheken Data Netwerk (HDN), is in gesprek met amweb duidelijk: het hypotheekproces gaat door de digitalisering op de schop. Volgens Van Basten zal het aanvragen van een hypotheekofferte vele malen sneller gaan. “Het bespaart niet alleen veel tijd voor de klant maar ook enorm veel tijd voor de adviseur. Die kan nu doen waar hij goed in is: adviseren”, zegt Van Basten.

Dorine van Basten: ‘Adviseurs zullen opnieuw naar de tekentafel moeten’

HDN bestaat nu meer dan 20 jaar. Hoe ver zijn jullie nu in het digitaliseren van het hypotheekproces?
“Het ontsluiten van relevante brondata in het hypotheekproces dient een maatschappelijk belang, namelijk de consument snel zekerheid kunnen geven over zijn hypotheek en de gelegenheid bieden om zelfwerkzaam te kunnen zijn, waardoor de kosten lager kunnen worden. HDN heeft om deze reden hard gewerkt een grote hoeveelheid bronnen aan te sluiten op het datanetwerk. Zo kan er met één druk op de knop data worden aangevraagd bij onder andere het Kadaster, de AFM en het NWWI. We willen in de tweede helft van 2015 ook gebruik maken van data van Experian, daarmee kan gekeken worden of de klant kredietwaardig is. Wij transporteren uitsluitend de data die relevant is voor het hypotheekproces. Deze zomer starten we een pilot met BKR en aan het einde van het jaar willen we ook data van salarisverwerkers zoals RAET en Loket.nl faciliteren. Het verzamelen van al deze gegevens is een kwestie van secondewerk en adviseurs zouden zelf kunnen bepalen van welke bronnen zij wel of niet gebruik willen maken. Bovendien kunnen kredietverstrekkers dankzij deze brondata gelijk beoordelen of een klant in aanmerking komt voor een hypotheek. Zij maken daarom ook inmiddels gebruik van deze data.”

Als het proces zo wordt vergemakkelijkt en de klant alles zelf kan doen, gaat het dan niet ten koste van de adviseur?
“Nee absoluut niet, maar het zal wel de werkwijze van de traditionele adviseur veranderen. Het oude model is eindig en adviseurs zullen opnieuw naar de tekentafel moeten gaan om te kijken hoe zij hun klanten willen gaan ondersteunen. De nadruk zal veel meer komen te liggen op het adviseren van een klant en niet langer de administratieve rompslomp eromheen. De adviseur hoeft niet langer meerdere keren te bellen met de geldverstrekker om te weten wat de status van een hypotheek is of veel berichten te sturen om het dossier van de klant compleet te krijgen. Hij krijgt grotendeels een andere tijdsbesteding. Toch blijft een hypotheek lastig. Mensen zullen altijd nog willen weten wat voor een invloed het heeft op hun pensioen of wat de fiscale gevolgen zullen zijn van hun aankoop. Daar ligt de toegevoegde waarde van een adviseur! Alleen het afsluiten of wijzigen van een hypotheek wordt sneller en makkelijker.”

Waarom maken de adviseurs dan nog geen gebruik van jullie dienst?
“De adviespakketten bepalen of hun adviseurs gebruik zullen maken van onze dienst. Momenteel hebben zij andere prioriteiten zoals de veranderende wetgeving, maar het zal niet lang meer duren of ook adviseurs zullen op zoek gaan naar oplossingen die digitale innovatie te bieden heeft. Ik denk dat de vraag is niet of, maar wanneer.”

Een ander groot bezwaar tegen de grote hoeveelheid data is de vrees voor cybercrime. Zijn de data wel veilig genoeg?
“Het is onmogelijk om 100% lekdicht te zijn maar bij HDN hebben wij in 20 jaar tijd nog geen beveiligingsproblemen gehad. Met alleen hacken heb je namelijk nog niks. Alle data worden encrypted verstuurd dus zelfs als er een hack plaats zou vinden, kan er niks met de data gedaan worden.”

Wat zal er voor de adviseur in de toekomst gaan veranderen?
“Onze uiteindelijke doelstelling met het ontsluiten van relevante brondata in het hypotheekproces is dat consumenten snel en gemakkelijk een hypotheekaanbod zonder voorbehoud kunnen ontvangen. HDN wil daarom de komende tijd nog meer databronnen toevoegen, zoals mijnoverheid.nl, de belastingdienst, UWV en het GBA.
Adviseurs zullen in de toekomst minder uren aan het afsluiten of wijzigen van hypotheken besteden, maar hebben daardoor wel veel meer tijd voor het echt adviseren van nieuwe en bestaande klanten. Ze kunnen in de toekomst veel meer klanten bedienen. Ik raad adviseurs dan ook echt aan om na te denken over een digitale omgeving op hun website waar klanten zelf hun hypotheekvraag of wijzigingen in kunnen dienen. Als iemand digitaal bij jou een hypotheekaanvraag heeft gedaan zal de klant je weten te vinden wanneer je nodig bent.
De groeicurve van innovatie is veel sneller dan in het verleden. We realiseren ons nog onvoldoende dat er in een razend snel tempo enorm veel verandert. Stilstaan is daarom geen optie.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.