nieuws

AFM: Achteraf vindt consument prijs van hypotheekadviseur belangrijker

Financiële planning

Consumenten vinden in eerste instantie een persoonlijke klik en kwaliteit het allerbelangrijkst wanneer zij kiezen voor een hypotheekadviseur. Eenmaal na aanschaf van een hypotheek zeggen mensen in de toekomst de kosten van de adviseur belangrijker te vinden dan de persoonlijke klik. Dat blijkt uit cijfers van de AFM Consumentenmonitor.

AFM: Achteraf vindt consument prijs van hypotheekadviseur belangrijker

Wanneer hypotheeksluiters in de toekomst opnieuw een hypotheekadviseur zouden moeten kiezen, dan kijkt een twee keer zo grote groep ook naar de adviesprijs. Ook kwaliteit vinden ze dan nog belangrijker. De AFM benadrukt echter dat goed advies zijn prijs vaak dubbel en dwars terugverdient. “Gratis advies bestaat niet en heeft ook nooit bestaan”, schrijft de AFM. Uit de Consumentenmonitor blijkt dat een op de zes aanbevelingen van vrienden of de nabijheid van de adviseur ook als reden noemt voor de daadwerkelijke keuze.

Uit onderzoek blijkt ook dat steeds meer mensen zich kritische opstellen bij het kiezen van een adviseur. Zo heeft meer dan de helft van de ondervraagde hypotheeksluiters onderhandeld over de kosten van het advies of rente, in de meeste gevallen met succes. Van alle hypotheeksluiters heeft 42% over zowel de advieskosten als de hypotheekrente onderhandeld, 7% alleen over de advieskosten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.