nieuws

Rechter: Sprintplan-klanten niet misleid door Aegon

Financiële planning

Aegon is tekortgeschoten in de zorgplicht tegenover klanten die het aandelenleaseproduct Sprintplan kochten. Maar de verzekeraar heeft de klanten niet misleid. Dat bepaalde het gerechtshof in Amsterdam dinsdag in een uitspraak over de langlopende zaak tussen Vereniging Consument & Geldzaken en Aegon.

Rechter: Sprintplan-klanten niet misleid door Aegon

De rechter oordeelde dat Aegon de betrokken beleggers had moeten waarschuwen voor een mogelijke restschuld en dat de verzekeraar vooraf informatie over de financiële positie van de klanten had moeten inwinnen. Dat verzuimde Aegon en dus handelde het onrechtmatig tegen de beleggers die schade leden. Maar dat betekent niet dat de verzekeraar zijn klanten ook heeft misleid. De poging van de Vereniging Consument & Geldzaken, de belangenclub voor gedupeerde Sprintplan-klanten, om misleiding door het gerechtshof vast te laten stellen, mislukte.

Schadevergoeding
Uitspraken over een schadevergoeding voor de gedupeerden doet het gerechtshof niet. Individuele schadevergoedingen moeten in afzonderlijke procedures geregeld hebben, omdat de hoogte van vergoedingen afhankelijk is van de individuele omstandigheden. De belangenvereniging heeft laten weten teleurgesteld te zijn over de uitspraak en wil in cassatie gaan bij de Hoge Raad. Een woordvoerder laat bij ANP weten dat een uitspraak in het voordeel van de vereniging een collectieve oplossing had kunnen brengen voor de tientallen miljoenen schade van de gedupeerde beleggers.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.