nieuws

Branche reageert op woekerpolisuitspraak

Financiële planning

De uitspraak van het Europese Hof in de woekerpoliszaak met Nationale-Nederlanden maakt een hoop reacties los in de branche. In dit artikel verzamelt am:web de reacties op de langverwachte uitspraak. NN zelf en Dries Beljon, advocaat van de klant in deze zaak, kwamen al uitgebreid aan het woord.

Branche reageert op woekerpolisuitspraak

KiFiD
Het KiFiD laat weten dat het alle partijen die betrokken zijn bij een lopende klachtprocedure over beleggingsverzekeringen gaat vragen of de uitspraak in hun zaak een aanleiding geeft om de standpunten te veranderen of aan te vullen. Het klachteninstituut liet in oktober vorig jaar weten dat het alle zaken over woekerpolissen opschortte tot er een uitspraak was in de zaak bij het Europese Hof. Partijen krijgen nu binnen twee weken bericht over de nieuwe procedures voor het eventueel veranderen van de standpunten en na ontvangst van de reacties gaat de Geschillencommissie uitspraak doen of de procedure voortzetten. Op dit moment zijn er ruim vierhonderd zaken over beleggingsverzekeringen in behandeling bij het KiFiD.

Vereniging Woekerpolis.nl
De Vereniging Woekerpolis.nl noemt de uitspraak een opsteker in de collectieve procedures die de claimpartij voert tegen NN, Aegon en Reaal. De vereniging verwacht binnen een jaar uitspraak te hebben in de eigen collectieve procedure tegen NN: “Het hof maakt korte metten met het standpunt dat verzekeraars op basis van Europese wetgeving geen informatie aan klanten mochten verstrekken. De vereniging verwacht dat er binnen een jaar duidelijkheid komt voor woekerpolisgedupeerden. De rechtbank Rotterdam heeft namelijk in de collectieve procedure van de vereniging tegen Nationale-Nederlanden aangegeven binnen die termijn uitspraak te willen doen.” Voorzitter Ab Flipse: “De uitspraak van het Europese hof is een streep door de rekening voor Nationale-Nederlanden. Die had gehoopt gedupeerden langs deze weg de pas af te kunnen snijden. Dat is mooi niet gelukt.”

Consumentenbond/Wakkerpolis
Volgens de Consumentenbond en claimpartij Wakkerpolis, die samen optrekken tegen NN, is de uitspraak een overwinning voor woekerpolisgedupeerden. De partijen stellen dat het hof een uitspraak heeft gedaan “waaruit kan worden geconcludeerd dat Nationale-Nederlanden zijn klanten jarenlang niet goed heeft geïnformeerd. De uitspraak, waar NN zelf om had gevraagd, brengt extra compensatie voor alle ruim 500.000 gedupeerde klanten van NN, en miljoenen gedupeerde klanten van andere verzekeraars een stuk dichterbij.” Volgens Adriaan de Gier, advocaat van Wakkerpolis, is de reactie van NN, dat stelt dat de open normen niet duidelijk genoeg zijn om tot de informatieverplichtingen te behoren, onjuist. De Gier licht in gesprek met am:web toe: “De rechters en het KiFiD hebben al eerder gezegd dat dat wel het geval is. Er liggen al oordelen waaruit duidelijk wordt dat de reactie van NN niet klopt. De consumenten hebben vandaag gewoon gewonnen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.