nieuws

INTERVIEW. Jan van Baars (ABN Amro): ‘Niet gezond als huizenprijzen weer hard zouden stijgen’

Financiële planning

De Nederlandse woningmarkt is een heel bijzondere, zegt Jan van Baars, algemeen directeur Hypotheken bij ABN Amro. Met zijn concern probeert hij met nieuwe initiatieven grip te krijgen op de markt die veel klappen heeft ontvangen. “Een groot deel van de mensen heeft de crisis aan zich voorbij zien gaan, behalve wat betreft de waarde van de woning.”

INTERVIEW. Jan van Baars (ABN Amro): ‘Niet gezond als huizenprijzen weer hard zouden stijgen’

Van Baars beweegt zich op een markt waar minister Stef Blok van Wonen en Rijksdienst sinds 1 januari stevig heeft ingegrepen. Het maximum hypotheekbedrag dat een huishouden mag lenen ging op aanraden van het Nibud flink omlaag en Blok wil stapsgewijs het hypotheekbedrag verlagen tot 100% van de woningwaarde. Van Baars is een voorstander van de maatregelen. “De minister heeft geregeld dat we met stapjes van 1% terug gaan naar 100% van de woningwaarde. Zo zou ik het zelf misschien ook gedaan hebben. Het klantgedrag is de laatste jaren ook gewijzigd. Men is bereid om meer te sparen en wil ook meer aflossen.” Maar op sommige gebieden zou de hypothekendirecteur graag wat meer flexibiliteit in de wet willen. “Stel dat iemand jarenlang huur heeft betaald en aangetoond dat hij dat kan dragen. Bij dat soort voorbeelden zou ik wel iets meer ruimte willen zodat ik hen kan helpen dat huis te kopen dat ze echt willen, maar wel bijvoorbeeld € 20.000 meer kost.”

Vermogensopbouw
Van Baars kan zich vinden in de conclusies van het onderzoek dat het Economisch Bureau van ING onlangs deed. De concurrent van ABN Amro concludeerde dat nieuwe kopers hun nieuwe huis niet langer moeten zien als een investering, omdat de huizenprijzen niet zo hard meer zullen stijgen. Van Baars weet dat dit gevoel al leeft bij jonge kopers. “De consument zoekt een plek om te wonen en kijkt niet naar het huis als een bron van vermogensopbouw. In het verleden zagen we de prijsstijgingen van 10%, dat hoeft ook niet terug te komen. Het zou niet gezond zijn als de prijzen weer zo hard zouden stijgen.”

Webcamadvies
De veranderende woningmarkt vraagt ook om een andere vorm van het bedienen van de klanten. ABN Amro lanceerde recent een campagne waarin het wijst op de mogelijkheden om hypotheek- maar bijvoorbeeld vermogensadvies te geven via de webcam. En de bank stelde het financieren van restschuld ook beschikbaar voor overstappers en doorstromers van andere hypotheekverstrekkers. Het past in de strategie van het concern, zegt Van Baars die drie pijlers aanstipt: altijd binnen handbereik, gemak in de dagelijkse bankzaken en kwaliteit leveren in financieel advies. “Ons doel is om meer ambassadeurs te krijgen. Onder klanten, maar wij zullen zelf ook ambassadeur moeten zijn. En het intermediair ook. We hopen dat zoveel mogelijk mensen ons aanbevelen.”

Het breed aanbieden van webcamadvies is een van de ontwikkelingen die daaraan moeten bijdragen. ABN Amro deed het al langer voor een kleinere groep. Van Baars: “Dat is het voordeel van het hebben van labels als Florius en MoneYou, we kunnen soms in de luwte ergens mee beginnen met één merk. Dan heb je ook de tijd om het te perfectioneren.” Inmiddels zijn er vijftig adviseurs die hun werk deels voor de webcam doen. “Er was een steeds grotere groep van klanten die aangaven er behoefte aan te hebben. Daarom zijn we het ook aan ABN-klanten gaan aanbieden en hebben we er een campagne aan gewijd. Ik hoor er veel positieve geluiden over.”

Restschuldfinanciering
Ook het openstellen van de restschuldfinanciering vloeit voort uit klantwensen, zegt Van Baars: “Het sluit aan bij wat onze klanten intuïtief van ons verwachten. De recessie is nu zeven jaar bezig. Een groot deel van de mensen heeft de crisis aan zich voorbij zien gaan, behalve wat betreft de waarde van de woning. Maar veel van hen hebben wel een veranderde woonwens. Ze willen van een rijtjeshuis naar een twee-onder-een-kapwoning, maar vragen zich af hoe ze verder kunnen met hun restschuld. De klanten denken: ‘Wij hebben ooit een hypotheek gekregen van de bank, waarom denken ze nu niet meer met ons mee.’ Wij willen wel met hen meedenken, zolang het verantwoord is. Als de klant de meerkosten financieel maar kan dragen.” Wat de concurrentie ervan vindt dat hun klanten met restschuld nu bij ABN Amro terechtkunnen is niet de zorg van Van Baars. “Dan hadden zij het maar moeten doen, ik ben niet verantwoordelijk voor het beleid van mijn concurrenten.”

Het voor iedereen beschikbaar maken van de restschuldfinanciering was een grote stap, zegt de directeur. Maar misschien staat het wel symbool voor een langzaam opkrabbelende markt. Van Baars: “Drie jaar geleden hadden we dit nog niet aangedurfd. Maar het consumentenvertrouwen in de markt neemt fors toe. Ik denk dat de durf om vooruit te kijken flink is toegenomen. En dat is ook wat klanten van ons verwachten.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.