nieuws

‘Geldverstrekker kan uitzondering provisieverbod meer uitdragen’

Financiële planning

Wordt er eigenlijk wel gebruik gemaakt van de uitzondering op het provisieverbod in geval van betalingsachterstanden bij hypotheken? Dat vroegen de deelnemers aan een paneldiscussie over het belang van beheer zich af, gisteren tijdens het IIR Hypotheken Event in Almere.

‘Geldverstrekker kan uitzondering provisieverbod meer uitdragen’

Dorine van Basten, directeur van datanetwerk HDN, leidde de paneldiscussie over het belang van beheer, nu en in de toekomst. Zoals bekend hoeven vanaf 1 januari 2015 klanten geen aparte rekening te betalen voor advies over een oplossing voor (voorzienbare) betalingsachterstanden bij hypotheken.  Banken en verzekeraars kunnen zelfstandig adviseurs inschakelen en betalen om noodzakelijke hulp te bieden. Panellid Nico Stolwijk van de Vereniging Eigen Huis zei niet de indruk te hebben dat geldverstrekkers die ontheffing breed uitdragen. “We hebben een ronde langs hypotheekverstrekkers gemaakt en de respons viel tegen: veel partijen zeiden ze dat ze nog moesten bekijken wat ze ermee gingen doen. Ik vraag me af of er wel gebruik van de mogelijkheid wordt gemaakt.”

Grootschalig
Een deelnemer uit de zaal van SNS Bank/BLG Wonen vertelde dat de nieuwe mogelijkheid op individuele basis wel wordt ingezet, maar dat klanten inderdaad niet grootschalig door de bank benaderd worden over de ontheffing. “Maar het loopt dan ook pas vanaf 1 januari”, zei hij. Joke de Kock, voorzitter van de vereniging voor schuldhulpverlening NVVK, riep de aanwezige geldverstrekkers op tot meer bekendheid. “Geef bekendheid aan deze mogelijkheid, bijvoorbeeld op jullie websites. Dat is voor jullie ook beter. Beter een kleine investering aan de voorkant, dan veel ellende aan de achterkant.”

AFM
Een deelnemer uit de zaal wendde zich met een opmerkelijke suggestie tot panellid en AFM-toezichthouder Paul Schuiling: waarom betaalt de AFM de betreffende advieskosten eigenlijk niet? “Waarom moeten geldverstrekkers de kosten van dit probleem dragen? Deze situatie van betalingsachterstanden is veroorzaakt door allerlei factoren. Het is toch een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid?”, zei hij. Schuiling reageerde verbaasd: “Als aanbieder reken je toch een risico-opslag? Waarom zou je de rekening dan elders leggen? Wij gaan die rekening niet betalen.”

Bankierseed
Een andere stelling in de paneldiscussie ging over de bankierseed: die zou aanleiding moeten zijn om alle lopende dossiers met betalingsproblemen opnieuw te beoordelen. Nico Stolwijk (VEH): “De bankierseed zou meer moeten zijn dan symboliek alleen. Wij zien bijvoorbeeld in het geval van een executieveiling nog steeds brieven aan klanten die echt niet kunnen. Of er komt een nieuwe behandelaar op een dossier die een streep door een eerder overeengekomen regeling zet. Ik vind dat je in deze dossiers heel zorgvuldig moet zijn.” Ook Joke de Kock pleitte voor geduld met de wanbetaler. “Blijf dichtbij de mensen en geef ze de kans en de ruimte om het goed te doen, ook al kwamen ze eerdere afspraken misschien niet na. Denk met hen mee.”

Rabobank
Eerder die middag sprak Geert van der Linden van Rabobank Nederland over het Rabobank Hypotheekdossier dat zich nu nog erg richt op de oriëntatiefase. “Maar ook service en beheer gaan we op een crosschannel manier inrichten”, zei Van der Linden. Wanneer bijvoorbeeld de rentevastperiode afloopt krijgen klanten daar een bericht over in hun ‘voorkeurskanaal’. Ze kunnen in het dossier vervolgens online diverse opties bekijken en desgewenst contact leggen met de adviseur.” Van der Linden vertelde dat de bank liever niet spreekt van een online hypotheekdossier. “Het is juist online én offline, de klant maakt de kanaalkeuze.” Daarom vormt het dossier ook geen bedreiging voor de lokale banken, zei Van der Linden. “In het begin waren de adviseurs argwanend: mijn job komt in gevaar. Maar de tool zet adviseurs juist in hun kracht. Ze kunnen het juiste gesprek voeren met een goed voorbereide klant.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.