nieuws

Nibud-directeur: ‘Verzekeraar moet klant letterlijk bij de hand nemen’

Financiële planning

“Verzekeraars, en ook banken, zijn ontstaan vanuit een nutsfunctie, vanuit een behoefte van de klant. Het is dan op zijn minst jammer dat er nu zoveel aandacht nodig is voor die klant-centraal-gedachte, maar gelukkig verandert er wel het nodige.” Dat zegt Nibud-directeur Gerjoke Wilmink in de nieuwste editie van Verzekerd, een uitgave van het Verbond van Verzekeraars.

Nibud-directeur: ‘Verzekeraar moet klant letterlijk bij de hand nemen’

Volgens Wilmink wordt er door de financiële wereld meer naar de klant gekeken en geluisterd. Haar advies aan maatschappijen: “Verzekeraars moeten zich weer realiseren dat ze een nutsfunctie hebben. Het klinkt wellicht wat zweverig, maar waarvoor ben je op aarde? Ik snap heus wel dat verzekeringsmaatschappijen bedrijfsmatig doelen moeten halen, maar de basisfunctie is en blijft toch het afdekken van risico’s? Ik zou als verzekeraar terugkeren naar mijn roots.”

Bij de hand
De kanttekening is wel, zegt Wilmink, dat het niet ophoudt met meer informatie of meer advies. “Een mens is geen homo economicus. Daarmee bedoel ik dat wij meestal geen rationele beslissingen nemen. En dat wordt alleen maar erger. Vroeger kwam je een heel eind met een aantal basisverzekeringen, maar de risico’s zijn vandaag de dag niet meer zo simpel. Verzekeraars moeten veel meer doen dan alleen maar meer informatie verstrekken. Ze moeten hun klanten letterlijk bij de hand nemen, op een integere manier.”

Haar tips: “Laat voorbeelden zien van mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Ik zou iedereen aanraden om benchmarkgegevens te laten zien.” Maar ook: “Als je mensen laat kiezen, maak de keuze dan niet te groot. Dat leidt alleen maar tot keuzestress. En houd een goede default achter de hand.”

Gezag
Wilmink zette zichzelf en het Nibud behoorlijk op de kaart toen de overheid het Nibud-advies voor de maximale hypotheekverstrekking overnam. Er kwam toen ook kritiek. “Die kwam vooral vanuit de bouwwereld. Tja, die hebben iets andere belangen dan de portemonnee van de consument, denk ik dan.” Het deed haar niet veel. “Ik heb een dikke huid gekregen en alles al eens gehoord. We zijn te streng, we zijn niet streng genoeg. Nu zouden we weer teveel macht hebben. Ik noem dat liever gezag.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.