nieuws

Jack Hommel: ‘Achmea heeft geen apart label meer nodig voor het intermediair’

Financiële planning

Achmea liet vorig jaar weten zijn distributiestrategie te herzien. De verantwoordelijke directeur Jack Hommel vertelt deze week in een interview met am: over wat er in zorg, pensioen en schade&inkomen gebeurt. Daar worden Centraal Beheer en Zilveren Kruis de merken die de klant direct én via het intermediair bedienen. En Avéro Achmea? Hommel zegt het onomwonden: een specifiek intermediair label is dan niet meer nodig. 

Jack Hommel: ‘Achmea heeft geen apart label meer nodig voor het intermediair’

Vorig jaar kondigde het inmiddels vertrokken Achmea RvB-lid, Danny van der Eijk, aan dat de distributie van de verzekeringen anders werd georganiseerd. In plaats van divisies voor directe, intermediaire, bancaire en grootzakelijke distributie zouden er drie organisatieonderdelen komen, die niet aan een distributiekanaal zijn gekoppeld. Gevolg daarvan is dat de verzekeringen van de traditionele direct writers Centraal Beheer en Zilveren Kruis meer via het intermediair verkocht worden. Onder de divisie Centraal Beheer Achmea vallen ook de merken Avéro Achmea en FBTO.

Zorg
In het interview met am: maakt Hommel (foto) nu de details van die strategie bekend. Het eerste domein waar de veranderingen zichtbaar zullen zijn is zorg. Hommel: “Wat zorg betreft is Zilveren Kruis nu de vaste partner van het intermediair geworden. Voorheen wilde Zilveren Kruis vaak liever direct zaken doen met een werkgever. Maar nu kan – als de werkgever met een intermediair werkt – toch Zilveren Kruis aangeboden worden. Ik verwacht dat we met een 100-tal zorg-intermediairs intensief zullen gaan samenwerken”.

Zilveren Kruis en Avéro Achmea gaan dit jaar nog samen de zorgcampagne in, maar volgend jaar niet meer. Hommel: “Als Zilveren Kruis aanslaat via het intermediair, dan zal dat hét zorgmerk via dat kanaal worden. En dan doen we dat niet meer via Avéro Achmea. Dan zullen we eind 2016 alleen nog maar Zilveren Kruis aanbieden via het intermediair. De SWO is al hetzelfde, de beloning is al hetzelfde en het proces ook”.

Pensioen
In pensioen gebeurt iets soortgelijks. Hommel: “Daar gaan we ons op te richten Algemeen Pensioen Fonds (APF) neerzetten. We zien ook dat die markt gedomineerd wordt door adviseurs. Grote en middelgrote ondernemingen hebben altijd een pensioenadviseur en doen dat echt niet zelf. In 2016 gaan we daar één label krachtig neerzetten. Het is een groeimarkt voor Achmea en ons krachtigste label daar is Centraal Beheer. We gaan dus vol in zetten op Centraal Beheer als de pensioenpartner voor de adviseur.”

Schade en inkomen
In schade en inkomen gaat de uitfasering van Avéro Achmea iets langzamer. Hommel: “Het is een gefragmenteerde markt. Je ziet daar verschillende systemen aan de achterkant: directwriter-systemen en intermediair-systemen, en het is een hele klus om dat gelijk te schakelen. We zijn wel in gesprek met service providers om het Centraal Beheer-pakket toe te voegen aan hun productportfolio. Maar daar hebben we nieuwe infrastructuur voor nodig. Aan de consumentenkant zijn we al ver gevorderd met die IT-operatie, maar aan de zakelijke kant pas halverwege.”

Dus is Hommel pas in 2018 klaar, zo verwacht hij, om met het Centraal Beheer-label het intermediair te bedienen op het gebied van schade en inkomen. “De komende jaren zal Avéro Achmea daarom nog de intermediaire bediening doen op schade en inkomen”, zo luidt zijn verwachting.

Uitdoven
Op de opmerking dat het dus Hommels opdracht is om het merk Avéro Achmea langzaam te laten uitdoven, zegt hij: “Mijn opdracht is om Zilveren Kruis en Centraal Beheer succesvol aan te bieden aan het Intermediair. Als dat lukt, heeft het merk Avéro Achmea geen toegevoegde waarde meer. Dan kunnen we het, in samenspraak met de intermediairs, uitfaseren.”

Het hele interview met Jack Hommel over de merkenstrategie van Achmea staat in am:18 dat vandaag verschijnt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.