nieuws

Eén ding weet de (e)financial zeker: alles moet anders

Financiële planning

“Hoe voorkomen we dat ons hetzelfde lot treft als Mexx en Oad? Dat waren niet de minste bedrijven. Als wij willen overleven, dan moet het echt anders.” Dat zei Michiel Poppen van Unirobe Meeùs Groep gisteren bij het Emerce-congres eFinancials, waar banken en verzekeraars werden bijgepraat over digitale innovaties. Want die zijn nodig.

Eén ding weet de (e)financial zeker: alles moet anders

Banken en verzekeraars kijken niet naar elkaar als het gaat om innovatie, dat werd wel duidelijk. Robin Clements, directeur bij Centraal Beheer Achmea zei in zijn presentatie: “Airbnb en Coolblue, die zetten de nieuwe benchmark neer. Dat willen wij ook kunnen. Dat zijn de bedrijven waar we naar kijken, we kijken nooit naar andere banken of verzekeraars.”

Volgens Clements is de uitdaging een goede verhouding tussen mensen en IT, en tussen ‘hart’ en ‘hard’. “Dat betekent aan de ene kant een heel goede betrokken en persoonlijke klantenservice maar aan de andere kant bijvoorbeeld ook gedetailleerde textmining op alle klantmails. Ik heb me laten vertellen dat we daarvoor dezelfde techniek gebruiken als waarmee de CIA Bin Laden heeft gevonden. Nou als het goed genoeg is voor de CIA, dan is het goed genoeg voor ons.”

Door textmining en data-analyse wil Centraal Beheer meer leren over de routes die de klant aflegt en uiteindelijk een ‘shortcut in de klantreis’ aanbrengen’. Dat vraagt een nauwe samenwerking tussen marketing en IT. De vraag uit de zaal luidde: hoe breng je die partijen bij elkaar? Clements: “Tja, dat kun je topdown dicteren maar dat is niet mijn aanpak. Wij doen het in stapjes. Bij FBTO zit bijvoorbeeld iedereen die aan de website werkt in één ruimte. Een stap verder is dat iedereen die aan de website werkt ook echt onder dezelfde lijn valt.”

Aan de knoppen
Michiel Poppen, directeur marketing & communicatie van Unirobe Meeùs Groep zei dat in zijn bedrijf de marketeers inmiddels aan de knoppen zitten zodat de voorkant van het bedrijf flexibeler en sneller wordt. “Templates, variabelen en teksten zijn snel aan te passen zonder dat de marketeer de tocht naar de backoffice hoeft te maken. Marketeers hoeven niet te wachten met campagnes en kunnen snel inspelen op actuele zaken. Is een product te duur? Dan is dat binnen een paar minuten aan te passen.” Poppen vertelde dat daartoe in de backoffice uiteraard bepaalde bandbreedtes zijn doorgevoerd. “Daar moeten we natuurlijk wel binnenblijven. Dit vergt ook controleprocessen binnen je marketingteam, die hebben we inmiddels opgesteld.”

Poppen gaf ook zijn visie op de toekomst. Zoals bekend heeft Meeùs net aangekondigd vier kantoren te zullen sluiten. “The world has changed”, zei hij. “Concurrentie komt tegenwoordig van partijen als de Hema. We moeten als branche echt anders gaan denken. Intermediairs worden steeds kleiner, alles gaat online. Hoe voorkomen we dat ons hetzelfde staat te wachten als Mexx of Oad? Dat lukt alleen als we onszelf kunnen veranderen.” Tegelijk blijft Meeus wel bij de eigen kernwaarden. “Wij werken met kennis van zaken en overzien de hele markt. Als je meegaat in het spel van direct en product, dan ben je weg. Productbemiddeling is passé. Wij moeten het hebben van de life-events van de klant en de klant op die momenten heel goed begrijpen en helpen.”

Hypotheken
De hypotheekmarkt liet zich niet onbetuigd op eFinancials. Jungo bijvoorbeeld is een nieuwe speler die in het eerste kwartaal van 2016 live wil met een people-to-people hypotheek: twintig procent van het hypotheekbedrag wordt opgehaald door middel van crowdfunding. Oprichter Vincent van den Noort presenteerde het idee. “De eisen aan geldverstrekkers om hypotheken aan te bieden worden steeds strenger. Als zij slechts tachtig procent van een hypotheek hoeven te financieren dan is dat aantrekkelijker voor ze.” Volgens de oprichter blijft de hypotheekklant op die manier onder de rente die hij bij de bank zou moeten betalen. Hij zegt dat ‘institutionele partijen’ geïnteresseerd zijn in het idee van Jungo. Aan de klantkant denkt hij aan de generatie van de millennials, geboren tussen 1980 en 2000. “Daar past dit goed bij. Het geld zit vervolgens bij de vermogende familie van de millennials. En iedereen weet dat sparen niets oplevert. Dan is geld uitlenen voor een hypotheek een mooi alternatief.” Jungo wil ‘zeker in het begin’ absoluut samenwerken met financieel adviseurs. “Dit moet heel goed uitgelegd worden, we willen met een aantal goede adviseurs gaan samenwerken.”

Vijftien klanten
Bouwe Kuik en Daniel Ogertschnig van bijBouwe (‘de eerste volledig online hypotheekverstrekker‘) waren er ook en lieten een live demo zien van hun model van online hypotheekverstrekking waarbij een klant in tien minuten weet of bijBouwe hem een hypotheek gaat geven of niet. “We willen geen onnodige tijd aan elkaar verdoen en beginnen dus met de milliondollarquestion” Kuik vertelde dat er inmiddels (sinds de start op 3 december) aan vijftien klanten een zogenoemd hypotheekaanbod is verkocht: dat wil zeggen dat de klant weet dat hij voor een specifieke woning kan rekenen op financiering. Voor zo’n aanbod betaalt de klant € 100. De hypotheek notarisklaar maken kost vervolgens € 495. Volgens Kuik was er van die eerste klanten niemand die behoefte had aan advies. Die mogelijkheid is er nadrukkelijk wel: klanten kunnen adviseurs van bijBouwe inschakelen en ook via de onafhankelijke adviseur terecht.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.