nieuws

Consumentenbond: ‘Banken zien klanten nog als melkkoe’

Financiële planning

Door de vele extra aflossingen die huizenbezitter doen op hun hypotheek zouden de banken en andere hypotheekverstrekkers de rente-opslag die zij heffen op hoge hypotheken moeten schrappen. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat veel hypotheekverstrekkers dat niet doen.

Consumentenbond: ‘Banken zien klanten nog als melkkoe’

Bij een hypotheek die even hoog of hoger is dan de waarde van de woning, rekent de bank een forse rente-opslag, zegt de Consumentenbond. Veel banken blijven die extra rente ook innen als het risico is weggevallen. De Consumentenbond vindt dat de banken uit eigen beweging zo snel mogelijk de rente moeten verlagen als het risico voor de banken afneemt. Volgens de Consumentenbond gaat het om veel geld. Als voorbeeld wordt Syntrus Achmea genoemd, waar je ruim € 31.000 te veel rente betaalt voor een annuïteitenhypotheek van € 200.000 op een woning die € 247.500 waard is.

In eigen zak
Als klanten zich niet zelf melden bij de bank, steken de banken het geld in eigen zak. Volgens de Consumentenbond kan het nog erger en zouden kleine aanbieders als Hypotrust Elan en SPF Beheer een verzoek om de rente aan te passen alleen accepteren op de renteherzieningsdatum. Ook Delta Lloyd, Nationale-Nederlanden, Philips Pensioenfonds, Centraal Beheer Achmea en Van Lansschot passen de rente nooit aan gedurende de rentevasteperiode. En ook de nieuwe online hypotheekverstrekker bijBouwe voldoet niet aan de eisen van de Consumentenbond. Op de renteherzieningsdatum wordt de rente wel automatisch aangepast aan de nieuwe restschuld. Banken die de consument helemaal niet centraal stellen zijn Hypotrust Elan, SPF Beheer, Argenta en Hypotrust OK Hypotheek. Partijen die wel aan de eisen van de Consumentenbond voldoen zijn bijvoorbeeld ASR, Aegon en Munt Hypotheken. 

Aandacht
Het TV-programma Eenvandaag besteedde op 22 december aandacht aan het onderwerp. Aan het woord kwam Wendy Tames die pas onlangs ontdekte dat zij een risico-opslag betaalde op haar hypotheek. Pas toen zij zelf aan de bel trok, toonde de bank zich bereid de opslag te schrappen. Echter niet met terugwerkende kracht. Sandra de Jong (Consumentenbond) zei in het nieuwsprogramma dat “veel banken hun klant nog altijd zien als melkkoe”. Anneloes van Ulden (Nederlandse Vereniging van Banken) gaf geen antwoord op de vraag of Wendy Tames met terugwerkende kracht haar geld moest terugkrijgen. “Banken moeten goed informatie verstrekken”, luidde haar antwoord.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.