nieuws

Hypotheekverstrekker kan proactiever informatie verstrekken

Financiële planning

Ruim driekwart van de Nederlanders vindt het de taak van hun geldverstrekker of adviseur om hen te wijzen of zij in aanmerking komen voor een lagere hypotheekrente. Dat blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder hypotheekbezitters, uitgevoerd in opdracht van SNS.

Hypotheekverstrekker kan proactiever informatie verstrekken

Nederlanders zijn slecht op de hoogte van situaties waarin zij in aanmerking kunnen komen voor een lagere hypotheekrente. De meeste Nederlanders kloppen niet actief aan bij hun hypotheekverstrekker voor tussentijds advies over een mogelijk lagere hypotheekrente. Ruim driekwart (76,6%) vindt het de taak van hun geldverstrekker of adviseur om hen hierop te wijzen. Dat veel situaties die mogelijk voordeel op kunnen leveren, onbekend zijn bij Nederlanders is begrijpelijk stellen de onderzoekers: ze verwachten dat zij deze informatie krijgen van hun hypotheekverstrekker. Nederlanders verwachten proactief te worden geïnformeerd als de hypotheekrente daalt (64,3%). Of als er dusdanig is afgelost (65,5%) of overwaarde ontstaat waardoor in sommige situaties de hypotheekrente omlaag zou kunnen (48,2%).

Onbekende factor
Toch zijn er voldoende situaties die een hypotheekverstrekker kan aangrijpen om contact op te nemen met haar klanten en samen te onderzoeken of de hypotheekrente wellicht tussentijds omlaag kan. Zeker omdat deze situaties bij woningbezitters niet bekend zijn. Zo blijkt uit het onderzoek dat slechts één derde van de Nederlanders (35,7%) weet dat er in bepaalde situaties mogelijkheden zijn om tussentijds gebruik te kunnen maken van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Dat kan een rentekorting tot gevolg hebben. Ook weten drie op de vijf Nederlanders niet dat zij bij veel banken een lagere hypotheekrente krijgen als zij een betaalrekening openen waarop het salaris wordt gestort.

Fijn
“Een hypotheek ga je voor een lange tijd aan en in die tijd kan er veel veranderen. De hypotheekrente is de afgelopen periode flink gedaald. Dan is het fijn als je bank je vertelt wat dat voor jou kan betekenen”, geeft Patrick Kuijsters, Directeur Marketing & Online bij SNS aan. “Bij SNS checken we jaarlijks samen met onze klanten op een aantal punten of de hypotheekrente mogelijk tussentijds omlaag kan. Dat is een van de onderdelen van de nieuwe SNS Hypotheek Looptijdservice.”

Drie onderdelen
SNS Hypotheek Looptijdservice kent drie onderdelen. Ten eerste laat SNS proactief weten als de hypotheekrente misschien tussentijds omlaag kan. Ten tweede worden klanten om het jaar uitgenodigd voor een persoonlijk oriëntatiegesprek. Ten derde informeert SNS actief dat een hypotheekklant korting kan krijgen op de SNS Hypotheekrente in combinatie met een SNS betaalrekening.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.