nieuws

Hypotheekbranche werkt het meest online samen met de klant

Financiële planning

Binnen de financiële sector is de hypotheekbranche de tak die het meeste de online samenwerking met de klant op poten heeft weten te zetten. Bijna de helft (46%) van de hypotheekprofessionals geeft in een onderzoek van Markteffect, in opdracht van Hyarchis, aan veel online samen te werken met consumenten.

Hypotheekbranche werkt het meest online samen met de klant

De hypotheeksector loopt met deze cijfers voor op de accountancy (37%) en de verzekeraars (36%), die de top 3 compleet maken. Hypotheekprofessionals waren vorig jaar ook al het meest online actief in het klantcontact en hebben deze voorsprong (vorig jaar 3 procentpunt op verzekeraars) ook flink uit weten te breiden. Serge Leclercq, commercieel directeur bij Hyarchis: “De hypotheekbranche voelt de hete adem van nieuwe disruptieve spelers in haar neek. Dit is één van de verklaringen waarom deze branche koploper is als het gaat om online samenwerken met klanten. De traditionele hypotheekverstrekker voelt, meer dan andere branches, de druk om online samenwerken met klanten te omarmen en zo de concurrentiepositie te verstevigen.”

Privacy
Hyarchis, specialist in content- en online samenwerkoplossingen, liet het onderzoek uitvoeren onder 498 professionals uit de bankensector, verzekeraars-, pensioen-, hypotheken, en accountancybranche. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat de financials zich in toenemende mate zorgen maken om privacy van de klant bij online smaenwerken: 39% geeft aan de online interactie als een bedreiging voor de privacy te zien. Vorig jaar was dat nog 25%.

Toch is het aantal financiële professionals dat online samenwerkt met klanten wel gestegen ten opzichte van vorig jaar. In 2014 gaf 28% nog aan veel online samen te werken, nu ligt dat op 37%. Daarnaast zegt 33% soms de online samenwerking te zoeken, 30% doet dit weinig. Leclercq: “Het is goed om te zien dat professionals uit de financiële branche online samenwerken steeds meer omarmen. Dit gaat gepaard met een toename in de bezorgdheid om de privacy. Een terechte zorg, want het is funest als privégegevens openbaar worden. Het is daarom ook van groot belang dat als men online samenwerkt met klanten, dat dit gebeurt in professionele en veilige omgevingen.”

Het algemene onderzoeksrapport is hier te downloaden, het specifieke rapport over de hypotheekbranche hier.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.