nieuws

Boze tussenpersoon stuurt adviesnota naar Monuta

Financiële planning

Stijn Brouwers, adviseur bij Brouwers Assurantiën, heeft een adviesnota naar Monuta gestuurd omdat de uitvaartverzekeraar zijn klant niet naar hem terugstuurde. De klant won eerst advies in bij Brouwers waarna zij vervolgens via de website van Monuta een uitvaartverzekering aanschafte. “Monuta had de klant moeten terugsturen. Het wordt op deze wijze onmogelijk gemaakt voor een adviseur om zijn advies voor uitvaartverzekeringen te verkopen”, aldus Brouwers.

Boze tussenpersoon stuurt adviesnota naar Monuta

De adviseur wil de advieskosten niet in rekening brengen bij de klant zelf, dat vindt hij belachelijk. “De consument betaalt echt niet voor advies voor uitvaartverzekeringen. Mensen willen liever provisie betalen dan in één hap € 175 neer te leggen. Daar zitten klanten echt niet op te wachten”, zegt Brouwers. Volgens Brouwers eet Monuta dan ook van twee walletjes door zich te profileren als intermediaire verzekeraar en vervolgens ook producten aan te bieden via het directe kanaal.

Kwestie tussen klant en adviseur
Monuta zegt te snappen dat het vervelend is voor de adviseur, maar de uitvaartverzekeraar kan vrij weinig aan de situatie doen. “Ik begrijp dat het erg lastig is voor de adviseur in kwestie, maar wij staan hier buiten. Het intermediair heeft namelijk een contract gesloten met de klant en die moet dan ook betalen voor de geleverde dienst”, zegt Nora Nowee, woordvoerder bij Monuta. De uitvaartverzekeraar is dan ook niet van plan de nota te betalen. Wel staat Monuta open voor een gesprek mocht Brouwers daar geïnteresseerd in zijn. “Ik snap dat het lastig is om advieskosten in rekening te brengen voor producten met een relatief lage premie. De adviseur zou ervoor kunnen kiezen om de klant bijvoorbeeld gespreid te laten betalen of een abonnement aan te bieden”, stelt Nowee voor.

Volgens Monuta komt het wel vaker voor dat klanten advies inwinnen bij een tussenpersoon en vervolgens via het directe kanaal een uitvaartverzekering aanschaffen. “Het is aan Monuta om alle verschillende kanalen aan te bieden. Maar het intermediair is en blijft enorm belangrijk bij de verkoop van het product. We sturen klanten dan ook altijd door wanneer hij om advies vraagt”, zegt Nowee

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.