nieuws

ROC-leerlingen praten over geld tijdens lessen van FFP’ers

Financiële planning

Een klas vol door elkaar pratende studenten, maar ze praten in elk geval over geld. En dus is Gijs Wintzen (foto), directeur van Stichting LEF, tevreden over de eerste van vier gastlessen over omgaan met geld op het ROC Mondriaan in Den Haag, waar am bij aan mocht schuiven.

ROC-leerlingen praten over geld tijdens lessen van FFP’ers

Sinds deze zomer vraagt LEF leden van de Federatie Financieel Planners (FFP) om ook een bijdrage te leveren als gastdocent voor de geldlessen op mbo-scholen. FFP’er Fred van Oosterum ging in op de oproep en geeft onder de hoede van Wintzen zijn eerste les. In het klaslokaal zijn veertien leerlingen van de kappersopleiding niveau 1 aangeschoven. Kinderen die ‘door omstandigheden’ nog geen diploma hebben gehaald, legt de begeleidende docent uit.

Het is de doelgroep die stichting LEF bewust opzoekt: mbo’ers, van wie sommigen hun eerste financiële brokken al hebben gemaakt. Wintzen: “Die doelgroep hebben we opzettelijk gekozen. Er is geen één stichting met de focus puur op mbo-studenten. Terwijl dat echt een risicogroep is, een aantal zit al in de schulden. Mbo’ers staan al vol in het leven en hebben veel uitgaven aan allerlei leuke dingen.”

Snoep en snacks
Om beter zicht te krijgen op de uitgaven moeten de studenten eerst opschrijven wat ze wekelijks kwijt zijn aan ‘snoep en snacks’: sigaretten, lunch uit de kantine op school, drankjes tijdens het uitgaan. De een houdt het op € 10 per week, maar een andere leerling rekent uit dat ze aan de zogenaamde snoep en snacks ongeveer € 250 per week kwijt is.

Ze lijkt er niet van onder de indruk, net als een van haar medeleerlingen. Hij rekent bij een volgende oefening uit dat zijn totale uitgaven per maand op € 775 uitkomen. “Dat is toch niet veel”, is zijn reactie. Van Oosterom besluit hem een spiegel voor te houden: “Je hoeft geen huur te betalen, geen boodschappen, je ouders betalen je vakantie. Ik denk dat je met deze uitgaven voorlopig nog even bij je ouders moet wonen.”

Kakofonie
Gaandeweg ontaardt de les steeds meer in een kakofonie van pratende leerlingen. “Lenen is het slechtste wat je kunt doen, van lenen komen problemen”, weet een van de toekomstige kapsters. Maar dat een hypotheek ook een lening is, is nieuwe informatie. Dat de aandacht gedurende de les steeds meer wegzakt en het gepraat steeds moeilijker te verstommen is, deert Wintzen niet. “Het praat wat door elkaar, maar het gaat wel over geld. En daar gaat het om: bewustwording.”

Daarvoor wordt er per klas een blok van in totaal vier lessen van anderhalf uur uitgetrokken, aan de hand van lesmateriaal van LEF. Wintzen: “De derde les is het persoonlijkst, dan gaan we praten over ervaringen van de leerlingen zelf met schulden en over hoe hun ouders met geld omgaan.” Wintzen heeft niet de illusie dat de gastdocenten tot alle kinderen door zullen dringen. “Maar je merkt wel dat er na een paar lessen een stijgende lijn in zit. Dat zit in kleine dingen: studenten leren bijvoorbeeld dat ze zorgtoeslag aan kunnen vragen. Als je uiteindelijk twee of drie leerlingen kunt bereiken die er iets van opsteken, is het al heel goed.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.