nieuws

BlackRock: ‘Tussenpersoon moet gesprek over beleggen aangaan’

Financiële planning

Slechts een kwart van de Nederlanders profiteert van inkomsten uit beleggingsproducten. En zelfs deze groep ziet spaargeld nog altijd als de belangrijkste inkomstenbron. Dat blijkt uit onderzoek dat BlackRock vandaag presenteert. De vermogensbeheerder ziet een grote rol weggelegd voor financieel adviseurs om de beleggingsvrees van consumenten weg te nemen. Bovendien heeft ook de minder vermogende particulier wel degelijk behoefte aan financiële planning, stelt BlackRock in een gesprek met AM.

BlackRock: ‘Tussenpersoon moet gesprek over beleggen aangaan’

De vermogensbeheerder wist het internationale onderzoek ‘Investor Pulse’ goed te timen, een week nadat bleek dat de spaarrente waarschijnlijk onder de magische grens van 1% zal zakken. Aan het onderzoek deden ook 1000 Nederlanders mee. Wat blijkt is dat Nederlanders zich veel meer persoonlijk verantwoordelijk zijn gaan voelen voor hun financiële toekomst. Ruim de helft zegt ook vertrouwen te hebben in de eigen financiële keuzes. Tegelijk zegt slechts 17% van de respondenten verstand te hebben van beleggen.

Spaarcultuur
Nederlanders blijken veel waarde te hechten aan sparen en hebben daarmee het gevoel een goede financiële planning te hebben gemaakt. 78% van het spaargeld is cash en niet belegd. Nergens in Europa is dit percentage zo hoog. “Sparen heeft wel degelijk een functie maar wordt er niet te veel gespaard?”, vraagt Bob Hendriks, managing director van BlackRock zich af. “Met de lage rente kost het sparen in sommige gevallen juist geld. Vooral wanneer mensen geld opzij willen leggen voor de studie van hun kinderen, pensioen of voor een appeltje voor de dorst, dan kan beleggen een manier zijn om je geld harder voor je te laten werken.”

Professioneel advies
Volgens Hendriks is wat mensen willen voor de toekomst vaak heel anders dan wat hun feitelijke gedrag doet vermoeden. Dit is vooral te wijten aan het gebrek aan kennis over financiële planning. Zij die professioneel advies inwinnen bij een adviseur, zijn volgens de cijfers dan ook financieel gezien duidelijk in het voordeel. Toch blijkt slechts 16 % momenteel financieel advies te krijgen bij een adviseur.

Volgens Hendriks kunnen consumenten het zich niet langer veroorloven om zich niet te verdiepen in hun financiële situatie en bijvoorbeeld de mogelijkheden van beleggen. “Veel Nederlandse respondenten maken zich zorgen over de toenemende kosten van het levensonderhoud”, zegt Hendriks. “Grootverdieners kunnen nog over maximaal een ton pensioen opbouwen en je hoort van iedereen dat die grens omlaag zal gaan. Neem daarbij de basisbeurs voor studenten die verdwijnt en de stijgende zorgkosten.”

Adviseur huiverig
Niet alleen de consument is huiverig om te beleggen. Volgens Hendriks zien veel adviseurs beren op de weg als het gaat om adviseren over beleggen. “Ze denken dat het veel meer met zich meebrengt qua zorgplicht en verwijzen misschien te snel naar het instrument sparen. Maar praten over beleggen hoeft niet zo moeilijk te zijn en de klant heeft er recht op om te weten wat mogelijk is. En de zorgplicht is natuurlijk omvangrijker wanneer je zelf voor je klanten gaat beleggen, dan wanneer je ze doorverwijst naar een vermogensbeheerder of via een platform als NNEK of Legal & General werkt.”

Alerte beleggers
Het rapport van BlackRock laat volgens Hendriks zien dat er wel degelijk behoefte aan financiële planning bestaat, en dan echt niet alleen voor vermogende clientèle. “We hebben een groep respondenten gevonden die hun financiële zaken wel goed plannen. Tien procent van de ondervraagden bleek een weloverwogen financiële planning te maken en actief te beleggen. Verrassend genoeg verdient deze groep gemiddeld €45.000. In tegenstelling tot wat er vaak gedacht wordt, is het hebben van een goed financieel plan niet alleen weggelegd voor de meest vermogenden van het land.”

Kenmerken
Deze groep ‘alerte spaarders en beleggers’ heeft een duidelijk financieel plan zo blijkt uit het rapport. Hun beleggingen hebben ze gespreid en van tijd tot tijd raadplegen ze een adviseur voor een financiële check-up. Hendriks: “Ik verwacht dat deze groep alleen maar groter zal worden. In het verleden was er weinig animo om de financiële situatie onder de loep te nemen. Maar de consument zal steeds meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor zijn toekomst.” Hij ziet een ‘glansrijke rol’ voor de adviseur. “Die zal meer moeten begeleiden en helpen blijvend toezicht te houden op de financiële status van zijn cliënt.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.