nieuws

Bekritiseerd spotje doet telefoon bij ConsumentenClaim rood gloeien

Financiële planning

Het radiospotje waarmee ConsumentenClaim sinds vorige week klanten met een woekerpolis probeert te activeren is een groot succes. De aanmeldingen stromen massaal binnen bij de claimorganisatie, vertelt directeur Stef Smit. Maar er is ook kritiek op de manier waarop gedupeerden benaderd worden.

Bekritiseerd spotje doet telefoon bij ConsumentenClaim rood gloeien

Op het moment dat het spotje op de radio is, staat de telefoon roodgloeiend, zegt Smit. “De reacties zijn overweldigend. Als het spotje wordt uitgezonden zijn er weet ik hoeveel mensen die meteen bellen. We hebben voor deze reclame speciaal een 0800-nummer ingericht. Tot een half uur na het uitzenden bellen er continu tussen de veertig en zestig mensen tegelijkertijd naar dat nummer. We hebben een vast callcenter, maar op dat soort momenten moet iedereen bijspringen en worden alle zeilen bijgezet.”

De grote respons maakt van Smit een tevreden man. “Ik ben natuurlijk heel tevreden, ook dat een programma als Editie NL nu aandacht besteedt aan het woekerpolisdossier. Tot nu toe hebben we nog nooit reclame gemaakt, maar het spotje zullen we de komende weken zeker blijven uitzenden. En misschien gaan we hem aan het einde van het jaar herhalen of komen we met een heel nieuwe reclame.”

Kritiek
Ondanks de overweldigende respons is er ook kritiek op de manier waarop ConsumentenClaim probeert te benaderen. In het spotje schaterlachen mensen om de ontdekking dat ze een woekerpolis hebben, die is immers geld waard. Jurjen Oosterbaan van Bureau D&O sprak in een tweet van nu al de domste reclame van 2015. “Wanneer aanbieders een reclamespot zouden maken waarin verzekerden in juichen uitbarsten omdat ze een woekerpolis hebben en daarom iets kunnen claimen zou de wereld te klein zijn”, licht hij zijn kritiek toe. “Verzekeraars zouden verweten worden het probleem van de woekerpolis niet serieus te nemen en consumenten ten onrechte als geldwolven af te schilderen. Het is dan toch wel bizar wanneer een organisatie die zegt op te komen voor de belangen van deze verzekerden hun achterban zelf zo gaat profileren?”

Oosterbaan vervolgt: “Ik vind het prima als de afzender van deze spot haar eigen achterban op deze wijze wil profileren. Maar via deze uiting wordt een beeld geschetst van iedereen met een woekerpolis. En daar kunnen al die consumenten die niet bij ConsumentenClaim zijn aangesloten last mee krijgen. Want dat beeld van consumenten die juichen dat ze een woekerpolis hebben en voor wie de schade-uitkering een mooi extraatje is zal in de herinnering blijven: de woekerpolis is geen drama maar een feest. Bij journalisten die schrijven over deze problematiek maar ook bij rechters. Wat de afzender van deze spot heeft gedaan is de hele groep van verzekerden met een woekerpolis verkeerde motieven in de schoenen schuiven. En dat neem ik ze kwalijk. ”

Een schadevergoeding is volgens Oosterbaan niet de oplossing voor een woekerpolisprobleem: “Komt er al een schadevergoeding dan is voorspelbaar dat die voor de meeste consumenten het kernprobleem, lagere uitkering dan verwacht, niet zal oplossen. Ik geloof graag dat er duizenden mensen zich hebben gemeld naar aanleiding van deze spot maar wel ten koste van geloofwaardigheid van het onderwerp ‘woekerpolis’. Voor mij is dit typisch zo een uitwas die je kunt verwachten bij rechtshulp op basis van no cure no pay.”

Verbond
Het Verbond van Verzekeraars spreekt bij monde van woordvoerder Paul Koopman van een ‘creatieve manier om aandacht te vragen’. Maar hij waarschuwt ConsumentenClaim ook: “De geschiedenis leert dat je moet oppassen met gouden bergen beloven. De vraag is of je de worst die je de mensen voorhoudt ook waar kunt maken. Het zou voor ons ook heel onplezierig zijn als er nieuwe teleurstellingen komen in dit dossier.”

Dat klanten worden geactiveerd is volgens het Verbond belangrijk. Maar Koopman wijst ook op de belangen van de claimpartij: “Mensen moeten wel naar hun polis kijken, dat vinden wij belangrijk. Maar het is ook belangrijk dat mensen weten dat dit een commerciële partij is met hun eigen marketing, hun eigen verdienmodel en hun eigen belangen. Deze partij kiest voor het juridische spoor, maar dat staat iedereen natuurlijk vrij.”

Terzijde
De kritiek die het spotje krijgt, legt Smit terzijde. “We hebben het al op heel veel manieren geprobeerd. bijvoorbeeld met serieuze items bij Tros Radar. Maar we zien dat mensen moeilijk in beweging zijn te krijgen. Het gaat er wat ons betreft in het spotje niet zozeer om dat er geld valt te verdienen, maar we proberen op een andere manier naar een woekerpolis te kijken. Er zit ook een positieve kant aan, het kan ook leuk zijn. Maar niet zonder dat we de vervelende en duistere kant van het dossier uit het oog verliezen. Ik zie het meer als een positieve benadering. En we krijgen nu voor elkaar wat de verzekeraars niet lukt. En wat ze misschien ook niet willen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.