nieuws

Claims achtervolgen Nationale Nederlanden

Financiële planning

En weer is er een woekerpolisnieuwtje. Dit keer komt het van RTL Nieuws dat een geheim rapport heeft ingezien van een getuige/deskundige waaruit zou blijken dat de compensatie die Nationale Nederlanden moet gaan uitkeren voor verkochte woekerpolissen, honderden miljoenen euro’s hoger zal uitvallen dan eerder werd aangenomen.

Claims achtervolgen Nationale Nederlanden

Vorig jaar al oordeelde Kifid dat Nationale Nederlanden woekerpolishouders moet compenseren voor de gemaakte kosten. Nationale Nederlanden had haar klanten beter moeten informeren, zo berichtte recentelijk ook de belangrijkste adviseur van het Europees Hof. Het huidige, nog geheime rapport gaat zo mogelijk nog verder, aldus RTL Nieuws.

Het rapport werd opgesteld door een deskundige, in opdracht van de geschillencommissie van het Kifid. In de zaak staat een woekerpolishouder tegenover Nationale Nederlanden. In het nog geheime rapport maakt de deskundige gehakt van de verkochte polis in kwestie.

De deskundige stelt dat ‘Nationale Nederlanden een verzekering heeft durven te verkopen (…) waarbij bij aanvang al duidelijk was dat de prestaties alleen geleverd konden worden bij een rendement van 10,5%’.

Verder constateert de deskundige dat ‘hier eerder sprake is van een overlijdensrisicoverzekering met een beetje beleggen, dan van een beleggingsverzekering met een beetje overlijdensrisico’. Hoewel Nationale Nederlanden volgens de deskundige op punten ‘zorgvuldige berekeningen heeft uitgevoerd’.

Tot nu toe dachten Wakkerpolis en claimorganisaties aanspraak te kunnen maken op een compensatie van zo’n 5.500 euro per polis. Op basis van het geheime rapport zou dat bedrag nog wel eens kunnen oplopen. Wakkerpolis gaat uit van nog eens 1.500 euro per polis. Aangezien het om zo’n 500.000 polissen gaat, kan de totale schade voor NN in dat geval 750 miljoen euro, tot zelfs 1 miljard euro hoger uitvallen dan eerder gedacht.

Volgens Nationale Nederlanden is daar echter geen sprake van: “De rapportage gaat alleen over deze individuele klacht”, zegt een woordvoerder tegen RTL. “Voorop staat dat we het heel vervelend vinden dat er nog altijd klanten zijn die niet tevreden zijn over het product dat ze bij ons hebben gekocht, en we doen er alles aan om te zorgen dat we deze klanten helpen. Los daarvan heeft de deskundige in hetzelfde rapport ook vastgesteld dat er geen verborgen kosten zijn binnen deze polis.”

Reageer op dit artikel