nieuws

Ab Flipse, voorzitter van woekerpolis.nl: “Uiterlijk 2015 is het woekerpolisdossier opgelost”

Financiële planning

Woekerpolis.nl is onlangs met de hulp van ConsumentenClaim de eerste zaak tegen Nationale Nederlanden begonnen. AM heeft vandaag is zijn special Financiële Planning een gesprek met Ab Flipse, de voorzitter van woekerpolis.nl, over claims, het intermediair en de noodzakelijke oplossing van het woekerpolisdossier. “Ik denk dat het uiterlijk in 2015 opgelost zal zijn”.

Ab Flipse, voorzitter van woekerpolis.nl: “Uiterlijk 2015 is het woekerpolisdossier opgelost”

ConsumentenClaim heeft van zijn zaak tegen de verzekeraars een vereniging gemaakt: woekerpolis.nl. Sinds oktober 2013 is de eigenzinnige intermediair, Ab Flipse (1955), de voorzitter van de vereniging. Flipse is ook eigenaar van FPoint Advies uit Lelystad. Hij is bij woekerpolis.nl de opvolger van Pieter Lijesen.

Je denkt dat deze slepende zaak eindelijk zijn finale gaat beleven?
“Ja, ik denk dat het uiterlijk in 2015 eindelijk opgelost zal zijn. Er komen nu zo veel zaken bijeen. DNB zegt dat de branche het dossier moet oplossen. Minister Dijsselbloem en de politiek vinden het. De AFM wil het. En de branche zou het moeten doen, want we lijden echt pijn. De consument vertrouwt ons niet. En dat is pas op te lossen als we iets doen. Iedereen vindt ook dat de bestaande regelingen zoals die overeengekomen zijn met de Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond niet voldoen. Het is een fooi. De verzekeraars doen ook niet wat ze beloofd hebben. Het is gênant.”

Denk je echt dat de verzekeraars hun woekerpolisklanten gaan compenseren? Dat is toch veel te duur?
“Mensen willen gehoord worden, ze begrijpen best dat ze geen 100% compensatie kunnen verwachten. De branche heeft het veel te lang laten liggen. Er worden door verzekeraars iedere week individuele schikkingen getroffen rond de woekerpolissen. Alleen hoort niemand daar iets van. Voor bedragen die vrij hoog zijn. Ook bij ConsumentenClaim vinden dit soort schikkingen plaats. Dan gaat het om bedragen van 10.000 tot 40.000 euro. Verzekeraars sluiten liever die geheime individuele schikkingen dan een collectieve regeling. Dit is peanuts voor ze. Wij kunnen er alleen niet zo veel mee. Want we kunnen die zaken niet meer gebruiken. We weten alleen wel waar de verzekeraars getroffen kunnen worden. Het is monnikenwerk dat bij ConsumentenClaim gedaan wordt. Met machtige tegenstanders, die sterk verweven zijn met de politiek.”

Investeringsbank Morgan Stanley zou ook contact opnemen met je over het woekerpolisdossier rond de beursgang van NN. Hoe is dat gegaan?
“Heel vreemd, een paar uur voordat we contact zouden hebben, belden ze af. Ik heb ze nog wel informatie gestuurd. Er zijn bij de beursgang natuurlijk grote belangen gemoeid. En Morgan Stanley kan er flink aan verdienen. Ik vermoed dat NN alles in het werk heeft gesteld om contact te voorkomen. Maar ik weet het gewoon niet. Achter de schermen gebeurt er veel. Ik weet niet welk spel er gespeeld wordt.”

Gisteren werd bekend dat de advocaat-generaal van het Europese Hof van Justitie een consument in het gelijk stelt in zijn woekerpoliszaak tegen NN. Volgens de advocaat-generaal, die in dit dossier een advies geeft aan het Hof, had NN de klant vooraf moeten vertellen wat de kosten zijn. Het Hof moet nu nog komen met een definitieve uitspraak.

Reageer op dit artikel