nieuws

Conservatrix snijdt in organisatie

Financiële planning

Conservatrix heeft flink gesneden in de organisatie om te blijven voldoen aan de eisen van Solvency II. De levensverzekeraar heeft de gehele afdeling accountmanagement naar huis gestuurd en snijdt ook in de marketingafdeling. Daarnaast sluit Conservatrix geen nieuwe collectieve pensioenen meer.

Conservatrix snijdt in organisatie

“De huidige lage marktrente in combinatie met de rekenmethode volgens Solvency II op het vlak van waardering van hypotheken, opties en garanties leiden tot extra toevoegingen vanuit het eigen vermogen aan de verzekeringstechnische reserve. Dit werkt negatief uit op de solvabiliteit”, schrijft de verzekeraar in een bericht aan adviseurs. Daarom stopt Conservatrix met het aanbieden van nieuwe verzekeringen voor Het ‘Natuurlijk’ Garantieplan en Het MKB Garantiepensioen.

“Voor iedere verzekering met garantie moeten wij geld bijleggen. Dat gaat ten kosten van de solvabilitieit”, licht hoofd marketing Maarten de Jonge toe in gesprek met am. “Om juist voor de bestaande polishouders ons aan die afspraak te kunnen houden, bieden we niet langer nieuwe verzekeringen aan.”

Personeel
Daarnaast moest de verzekeraar ook in het personeel snijden. Dat houdt in dat per direct de hele afdeling accountmanagement naar huis is gestuurd. Daarnaast is er ook gesneden in de marketingafdeling, omdat Conservatrix de commerciële activiteiten gaat beperken. Het gaat om in totaal tien mensen, zegt De Jonge: zeven accountmanagers en drie marketeers. Aan de adviseurs bericht Conservatrix: “Het gevolg is dat uw eerste aanspreekpunt per direct verschuift naar de afdeling Relatiebeheer.We realiseren ons dat de samenwerking met het Accountmanagement door veel adviseurs werd gewaardeerd. En dat wij op dit vlak juist het verschil konden maken. Wij betreuren deze stap dan ook ten zeerste.”

Conservatrix blijft wel actief met andere producten, blijkt uit het bericht aan de adviseurs: “Voor de komende jaren zien wij onveranderd een duidelijke positie voor zich als gespecialiseerde levensverzekeraar. Wij blijven onveranderd doorgaan met het aanbieden van de volgende producten:

  • De Uitvaartkostenverzekering
  • De Overlijdensrisicoverzekering
  • De Direct Ingaande Lijfrenteverzekering
  • De Direct Ingaande Pensioenverzekering

De basisbehoefte bij consumenten om risico’s af te dekken zal blijven bestaan. De vraag naar deze producten blijft aanwezig.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.