nieuws

‘40% woekerpolissen heeft doelkapitaal boven een ton’

Financiële planning

Van alle verkochte woekerpolissen heeft ongeveer 40% een doelkapitaal van meer dan € 100.000 en vallen daarmee onder de noemer ‘grote polissen’. Dat stelt Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim, dat onder meer voor de Vereniging Woekerpolis.nl procedeert. Het gaat name om polissen die verbonden zijn aan hypotheek en pensioen.

‘40% woekerpolissen heeft doelkapitaal boven een ton’

Een kwart van de woekerpolissen is volgens Smit verbonden aan de hypotheek. “Dat zijn niet altijd grote polissen, maar meestal wel. Daarnaast zijn er veel grote polissen verbonden aan het pensioen, dat gaat om ongeveer 20% van het totaal. De grote polissen zijn dus in totaal 40%. Dan gaat het om die met een doelkapitaal van meer dan een ton.”

Intermediair
Smit deed zijn verhaal op het kantoor van ConsumentenClaim, waar hij samen met Ab Flipse, voorzitter van de Vereniging Woekerpolis een informatiebijeenkomst had georganiseerd. Smit was in navolging van de PvdA kritisch op de rol van het intermediair. “Het intermediair laat het afweten, die vinden dat ze nu nog werk moeten verrichten voor niets.”

Ook het advies dat Adfiz gaf, zint Smit niet. “Dat kwam erop neer dat adviseurs moeten vragen of de klant compensatie had gekregen. Als dat niet zo was, was het standpunt van Adfiz dat het dan wel goed zou zijn en de klant ook geen recht had op compensatie.” Op de vraag of het intermediair qua financiën en tijd wel in staat is om iedere klant met een woekerpolis gratis advies te geven zei Smit: “Sommigen zouden dat best kunnen, maar moreel gezien zouden ze het ook gewoon moeten doen.”

Schikking
Smit vertelde ook over de spagaat tussen het belang van de klant voor wie hij procedeert en het algemene belang. “Ik had laatst een zaak waarin we in onze wildste fantasieën een compensatie van € 20.000 hadden berekend. Die hebben we bij het KiFiD voor €35.000 kunnen schikken. Dan kan ik het tegenover de klant niet maken om die schikking niet te regelen. Terwijl ik zelf liever wel een uitspraak zou willen.”

Twee scenario’s
Voor de afwikkeling van het woekerpolisdossier ziet Smit twee mogelijke scenario’s. “Het eerste scenario is dat verzekeraars, omdat het financiële belang zo groot is, de huidige koers doorzetten, de hakken in het zand zetten en doorprocederen. Maar een tweede scenario is dat verzekeraars toch een move maken en een oplossing zoeken. Dat wordt steeds waarschijnlijker omdat claimorganisaties, media en toezichthouders steeds meer druk uitoefenen.”

Volgens Smit moeten de verzekeraars dan wel verder kijken dan alleen een compensatiebedrag: “De oplossing bestaat niet alleen uit een zak geld, want daarmee zijn niet alle problemen opgelost. Het lijkt heel veel als je € 5.000 krijgt, maar de klant zit nog wel met een hypotheek die hij straks niet kan aflossen. Er moet dus niet alleen compensatie komen, maar de klant moet ook op de lange termijn geholpen worden.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.