nieuws

Bas Millenaar: ‘Als je alleen maar hypotheekadvies wilt geven dan red je het niet’

Financiële planning

Bas Millenaar (62) draait al 42 jaar mee in de financiële dienstverlening en 15 jaar bij De Hypotheker. Aan de vooravond van zijn vertrek sprak am: hem over de markt én de problemen. “Advies blijft mensenwerk. Maar dan moet je wel wat extra’s doen.”

Bas Millenaar: ‘Als je alleen maar hypotheekadvies wilt geven dan red je het niet’

Millenaar zegt over de positieve geluiden die her en der opduiken dat de hypotheekmarkt weer tekenen van leven vertoont: “Je kunt niet zeggen dat de markt weer hersteld is. Er is wel meer vertrouwen, de lage rente helpt ook enorm. Het is wel allemaal platter geworden. De keuze in producten is erg beperkt. Het is puur een prijsproduct geworden. Vroeger had je wat meer ruimte. Het is erg lastig om nog enig onderscheidend vermogen te tonen.”

Waar staat De Hypotheker over twee jaar?

“Ik denk dat je veel meer online mogelijkheden voor de klant ziet. Dat is een gegeven. En de adviseurs zullen zich onderscheiden door de hypotheek te zien als onderdeel van het financiële leven. In de hele breedte dus.”

Stel dat een van je kleinkinderen naar je toekomt en zegt: ‘Ik wil hypotheekadviseur en franchisenemer van De Hypotheker worden.’ Wat zeg je dan?

“Nou, ik zou een genuanceerd antwoord geven. Als je alleen maar hypotheekadvies wilt geven dan red je het niet. Ik ben er absoluut van overtuigd dat mensen veel meer zelf moeten doen op financieel gebied. Als je die rol als totaal financieel adviseur wilt pakken dan kun je een mooie toekomst hebben. Het is lastige materie voor de meeste mensen. Ik ben er echt van overtuigd dat het advies aan de consument overeind blijft. Maar ik ben er ook van overtuigd dat het hypotheekadvies sec niet meer genoeg oplevert. Hypotheekadvies wordt een commodity en gaat meer online. Op termijn zal hypotheekadvies binnen De Hypotheker ook meer naar de achtergrond verdwijnen. Dat zie je in Engeland ook. Daar zie je dat de financial advisor een hogere maatschappelijke positie heeft dan die van de bankier. Voor een hypotheek ga je naar de bank, maar voor echte adviezen ga je naar de specialist.”

Vorig jaar hebben we mystery shoppers naar een aantal hypotheekadviseurs gestuurd. Je zag daar enorme prijsverschillen tussen enerzijds de banken en aan de andere kant de ketens. Het varieerde van € 1000 tot € 3000 aan advieskosten. Welke consument betaalt dat nog?

“Dat vind ik ook veel geld. Ik denk dat een volledig hypotheekadvies zo’n € 2000 zou mogen kosten. Om dat te bereiken moeten er bij de bemiddeling nog kwartjes uitvallen. Daar zijn de voordelen te behalen. Met zo min mogelijk handjes.”

Zou hypotheekadvies uiteindelijk niet gewoon helemaal digitaal kunnen?

“Voor 70% van de aanvragen gaat die vlieger zeker op. Er zijn veel zaken die je kunt automatiseren. En zo veel varianten zijn er ook niet. Ik vind wel dat een goed hypotheekadvies moet passen binnen je financiële leven. Dus je moet je vermogen en je pensioen en al je lasten mee laten wegen. En je dromen. Die data moet je achter je pc wel allemaal kunnen inzien en op een rijtje kunnen zetten. En de meeste mensen hebben er ook weer niet de kennis en de interesse voor. Dus voor die rol blijft de adviseur bestaan. Dat blijft mensenwerk. Maar dan moet je wel wat extra’s doen en in ieder geval een compleet advies geven. Als je hetzelfde doet als wat er geautomatiseerd wordt aangeboden, dan ben je snel uit de markt. Daar zit de toekomst niet meer.”

Het hele interview staat in am: nummer 7 dat vandaag verschijnt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.